Få svenskar vill att politikerna satsar på motorvägar

Varannan svensk tycker att det är viktigast att satsa på kollektivtrafiken i arbetet för att skapa en hållbar stad. Knappt var femte vill att politikerna satsar på motorvägar. Det visar en undersökning som WWF gjort inför klimatmanifestationen Earth Hour.

WWF har genom undersökningsföretaget Cint frågat över 2 000 svenskar i åldrarna 18-75 år vad de vill att politikerna ska göra för att skapa en hållbar stad och vad de själva gör för klimatet.

– Det är glädjande att så många vill att beslutsfattarna satsar mer på att utveckla en miljöanpassad och attraktiv livsstil. Städerna står för de största koldioxidutsläppen och spelar en nyckelroll för att minska vår påverkan på miljön, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare för Världsnaturfonden WWF.

Tre av fyra invånare tycker att det är viktigt att politikerna satsar på en miljövänlig och hållbar stadsutveckling. Strax över hälften – 53 procent – tror också att kommuner som satsar på hållbar utveckling får mindre stressade invånare och en bättre folkhälsa. Däremot anser bara en knapp tredjedel att deras lokalpolitiker idag verkligen satsar på detta.

På varannan svensks önskelista står mer kollektivtrafik. På andra plats kommer mer cykelbanor (25 procent) och satsningar på energieffektivisering (25 procent).

Mer än hälften av alla tillfrågade (55 procent) vill satsa mer pengar på kollektivtrafik och tåg än på att bygga nya motorvägar. Knappt var femte person (16 procent) vill hellre se motorvägssatsningar.

Sex av tio svenskar är positiva till att deras skattepengar går till satsningar för hållbar stadsutveckling. Varannan svensk är positiv till en grön skatteväxling, det vill säga att skatten höjs för miljöstörande varor och verksamhet (16 procent är negativa och 31 procent neutrala).

Sex av tio tycker att det är viktigt att själva vidta åtgärder för att begränsa sina koldioxidutsläpp (6 procent är negativa). Populärast är att källsortera (65 procent) och att stänga av elektriska apparater när man inte är hemma (57 procent).

Vidare undviker mer än varannan svensk att slänga mat (55 procent) medan en tredjedel (35 procent) har sänkt inomhustemperaturen. Nästan en fjärdedel av svenskarna har redan bytt till klimatsmart uppvärmning (som pelletspanna, bergvärme eller värmeväxlare).

Earth Hour
Earth Hour är världens största klimatmanifestation som inträffar den sista lördagen i mars. I år inträffar Earth Hour lördagen 31 mars klockan 20:30-21:30 lokal tid över hela världen och är en signal till politikerna om att ta klimatfrågorna på allvar.

I Sverige deltar två tredjedelar av Sveriges kommuner i manifestationen och cirka 5 000 städer globalt.

Utmaningen Earth Hour City Challenge lanseras internationellt i år. Städerna tävlar om vem som har den mest ambitiösa planen för en hållbar stadsutveckling. 2011 års vinnare var Malmö stad.

För frågor, kontakta:
Barbara Evaeus, klimatkommunikatör WWF, 070-39 39 030