Gemensamt initiativ för fler ”gröna” fiskar på tallriken

WWF och Föreningen Årets Kock: Gemensamt initiativ för fler "gröna" fiskar på tallriken Debatten om torsken och andra fiskarter är intensiv. Frågan om vilka fiskar vi kan äta med gott samvete har blivit en av vår tids stora samhällsfrågor. Idag är 75 procent av världens kommersiella fiskbestånd antingen fullt utnyttjade eller överfiskade. För att säkra bestånden måste fisken kunna spåras från tallriken tillbaka till havet. Konsumenternas krav ökar runt om i Europa. Miljöcertifiering genom den globala märkningen Marine Stewardship Council, MSC, och KRAV-märkningen är bra sätt att göra hållbara val. I Tyskland, England och Holland finns redan ett stort utbud av miljöcertifierad fisk på marknaden, Världsnaturfonden WWF och landets kockelit, i Föreningen Årets Kock och Restaurangakademien, lanserar nu ett gemensamt initiativ för att få fler "gröna" fiskar på tallriken.
– Det är viktigt att visa på goda exempel. Alla vill vi ju att våra barn och barnbarn ska kunna äta viltfångad fisk och skaldjur även i framtiden, säger Fredrik Eriksson, krögare på Långbro värdshus och ordförande i Föreningen Årets Kock.

Vi berättar mer om vårt initiativ på en presskonferens och lunch.
Deltar gör: Inger Näslund, marinbiolog och fiskeansvarig WWF, Camiel Derichs, miljömärkningorganisationen MCS, Fredrik Eriksson, krögare Långbro Värdshus och ordförande i föreningen Årets Kock samt Hanna Halpers, vd Restaurangakademien.
Tid: Måndag 19 maj kl. 11.00-13.00 (inklusive lunch) Plats: Långbro värdshus, Stora mans väg 4, Älvsjö (cirka 25 min från Stockholms city, T-bana till Fruängen + 5 min promenad längs Fruängens gata).
VÄLKOMNA! Antalet platser är begränsat. Anmälan senast fredag 16 maj till: Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77 Först till kvarn gäller ...

Ulriksdals Slott 170 81 Solna

Tel: + 46 8 624 74 00 Fax: + 46 8 85 13 29 Mobil: 070 574 30 40 maude.gullberg@wwf.s e