Globen, Eiffeltornet och Jesusstatyn släcker för klimatet

Globen, Eiffeltornet och Jesusstatyn släcker för klimatet

Lördagen den 28 mars mellan 20.30 och 21.30 kommer utomjordingar att kunna bevittna hur ljuset runtom på jorden släcks. Globen, Eiffeltornet, Jesusstatyn i Rio och flera andra ikonbyggnader kommer att släcka under Earth Hour. Förra året deltog 50 miljoner. I år – med mer än dubbelt så många anmälda länder – väntas hundratals miljoner människor delta.

Över 540 städer i 75 länder har hittills anmält sig till WWFs klimatmanifestation Earth Hour. Syftet med Earth Hour är att visa beslutsfattarna att de har ett brett globalt stöd för att skapa ett starkt klimatavtal i Köpenhamn i december 2009.

I Sverige har redan drygt 40 kommuner och 111 företag anmält sig. Flera svenska ikonbyggnader släcks ned på kvällen den 28 mars, i Stockholm bland andra Ericsson Globe (i folkmun Globen), Kungliga Operan och Stockholms slott.

– Det är fantastiskt vilket klimatengagemang vi har i Sverige! Och att mer än 540 städer i 75 länder deltar, visar tydligt att världens politiker har ett massivt stöd för att ta fram ett starkt klimatavtal, säger Mariann Eriksson, kommunikationschef på Världsnaturfonden WWF.

Andra ikonbyggnader världen över som också kommer att släcka är världens högsta hotell, Burj Dubai, i Förenade Arabemiraten, CN-tornet i Toronto, Operahuset i Sydney, Table Mountain i Kapstaden, presidentpalatset Quirinale i Rom och världens högsta byggnad, Taipei 101 i Taiwan.

– Alla är välkomna att delta på Earth Hour. Anmälningarna om deltagande strömmar in och mycket talar för att det här kommer att bli den största globala manifestationen någonsin. Det är början på en stor, världsomfattande rörelse för att lösa klimatutmaningen. Anmäl dig du också på www.wwf.se, uppmanar Mariann Eriksson.

För mer info om Earth Hour och vilka svenska företag och kommuner som anmält sig: www.wwf.se/earthhour

För mer information, kontakta: Mariann Eriksson, kommunikationschef, WWF Tfn: 070-687 33 31

Barbara Evaeus, klimatkommunikatör, WWF Tfn: 08-624 74 48, 070-393 90 30

Katarina Herou, pressansvarig, WWF Tfn: 08-546 575 07, 0702-825 125

Fakta: Earth Hour 2009 Earth Hour är ett världsomspännande initiativ från WWF mot klimatförändringen. Earth Hour äger rum över hela världen lördagen den 28 mars 2009 mellan 20.30 och 21.30 med tidszonsanpassning. Privatpersoner, företag, kommuner och organisationer uppmanas att släcka ned belysningen under en timme. Målet är att nå en miljard människor i tusen städer över hela världen. Kung Carl XVI Gustaf är en av dem som stödjer Earth Hour och kommer att delta genom att släcka fasadbelysningen på de kungliga slotten i Stockholm och Drottningholm samtidigt som WWF släcker ned sitt kansli på Ulriksdals Slott.

Historik: Initiativet till Earth Hour togs i Sydney i Australien den 31 mars 2007, när mer än två miljoner människor och 2 000 företag i Sydney deltog. Från denna relativt blygsamma start, har Earth Hour svept fram över världen. Under Earth Hour 2008 följde 50 miljoner människor i 35 länder uppmaningen att släcka ned och sände därmed ett starkt budskap till världens ledare. Under 2009 förväntas antalet länder mångdubblas.

Tel: + 46 8 624 74 00 Direct: + 46 8 546 57 507 Fax: + 46 8 85 13 29 katarina.herou@wwf.se www.wwf.se