Hur mår jorden? WWF lanserar Living Planet Report 2020

Seminarium om läget för ryggradsdjuren och jordens biologisk mångfald

Tid: Torsdag 10 september kl. 11:00-12:20
Plats: Webbsänt seminarium via länk: www.wwf.se/rapport/living-planet-report/

Moderator: Charlotte Permell, chefredaktör WWF Magasin

MÅNGFALDEN AV LIV PÅ JORDEN MINSKAR drastiskt och forskningen pekar på att vi kan vara på väg mot det sjätte massutdöendet på planeten. Samtidigt ökar trycket på våra naturresurser både på land, i sötvatten och i havet.

WWFs Living Planet Report publiceras vartannat år och tar tempen på den biologiska mångfalden och det ekologiska fotavtrycket. Världsmedborgaren lever idag som om vi hade 1,6 jordklot till vårt förfogande. Årets uppdaterade ”Living Planet Index” visar hur världens ryggradsdjur mår och populationerna förändrats sedan 1970. Det har tagits fram av Zoological Society of London (ZSL) i samarbete med WWF.

WWF lyfter även tillståndet för naturen och mångfalden i Sverige – och presenterar kraven till svenska politiker att agera globalt och på hemmaplan.

Deltar gör: Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, Louise Carlsson, naturvårdsexpert WWF, Erika Sundell, ansvarig företagssamarbeten WWF, Cecilia Strömblad Brännsten, miljöchef H&M Group, Torbjörn Eberhard, forskningsledare Centrum för biologisk mångfald SLU, Åsa Fahlman, veterinär och docent i viltmedicin SLU och Luca Berardi, WWF Sweden Youth.

PROGRAM

11:00 Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF, ger bakgrunden till Living Planet Report på temat ”Stoppa utrotningen av världens vilda arter”.

11:10 Louise Carlsson, naturvårdsexpert WWF, presenterar Living Planet Report 2020 och trenden för biologisk mångfald

Torbjörn Ebenhard, forskningsledare Centrum för biologisk mångfald, SLU - vad händer på de globala mötena om biologisk mångfald och hur mäts mångfalden?

Åsa Fahlman, veterinär och docent i viltmedicin på SLU, berättar om artarbete & flytt av hotade sumatranoshörningar på Borneo

Erika Sundell, ansvarig för WWFs företagssamarbeten - hur kan företag jobba för att gynna den biologisk mångfalden?Cecilia

Strömblad Brännsten, miljöchef H&M Group, pratar om företagets nya plan för biologisk mångfald.

Luca Berardi, WWF Sweden Youth, pratar om hur unga kan engagera sig i frågor kring natur och biologisk mångfald..

Håkan Wirtén sammanfattar dagen i samtal med Charlotte Permell

För pressfrågor, kontakta: