Internationella företag vill ha tuffare klimatmål i EU

Internationella företag vill ha tuffare klimatmål i EU

I skuggan av tröga klimatförhandlingar och finanskris vill näringslivet stimulera nya initiativ som sänker utsläppen, driver på investeringar, innovationer och skapar nya jobb. 72 internationella företag – inklusive IKEA, Hennes& Mauritz, If Försäkringar, Electrolux och Sveaskog – gör gemensam sak med WWF och uppmanar EUs ledare att redan nu öka klimatambitionerna och besluta om 30-procentiga växthusgasminskningar till 2020 oavsett vad andra länder gör.

I en deklaration i tidningen European Voice uppger företagen att ett 30-procentigt växthusgasmål skulle bidra till fler investeringar, skapa miljontals jobb, ge ökad energisäkerhet och klimatvinster. De poängterar också att EU inte ska tappa sin historiska ledarroll i arbetet för hållbara energilösningar och i de globala klimatförhandlingarna.

Företag som Allianz, British Telecom, Capgemini, Carrefour, Coca-Cola Company, DONG Energy, Google, Marks and Spencer, Nestlé, Nike, Philips, PUMA, Sony och Unilever gör sällskap med svenska företag som Electrolux, H&M, If försäkringar, IKEA och Sveaskog.

Mikael Ohlsson, koncernchef IKEA-gruppen:

– IKEAs långsiktiga strategi är att alla varuhus och byggnader ska drivas med 100 procent förnybar energi och vi vill bli 25 procent mer energieffektiva jämfört med 2005 års nivå. Vi arbetar med förnybar energi och energieffektivitet i alla delar av affärsverksamheten och ser möjligheterna att tillsammans med våra kunder blir mer energismarta i hemmen. Tydliga och starka EU-mål är nödvändiga för att främja ren teknik och innovationer i samarbete med näringsliv och invånare. EU spelar en ledande roll i morgondagens samhälle.

Håkan Wirtén, generalsekreterare WWF:

– Vi hoppas att det här initiativet leder till ett engagemang från högsta politiska nivå. Reinfeldt måste nu liksom sin danske kollega Lars Løkke Rasmussen bli aktiv i den europeiska debatten och öppet plädera för minst 30 procent växthusgasminskningar till 2020, oavsett vad andra länder gör. Idag är statsministern alltför tyst i denna helt avgörande framtidsfråga.

Utspelet från företagsnätverket lanseras inför miljöministrarnas rådsmöte den 21 juni då bland annat EU-strategin för hållbar energi till 2050 ska diskuteras. Det är också en stark uppmaning till Fredrik Reinfeldt och övriga statsministrar att på allvar uppmärksamma kopplingen mellan nya jobb, innovation, EUs konkurrenskraft och höjda klimatåtaganden. Statsministrarna är de som kommer att besluta i frågan. Nästa möte är 23-24 juni i Bryssel då ekonomisk politik står på agendan.

Uppropet är ett samarbete mellan The Climate Group, Cambridgeprogrammet för hållbart ledarskap (EUCLG, UKCLG, ClimateWise) och WWF/WWFClimate Savers som framhäver följande argument:

• En lågfossil ekonomi kan bidra till en nettoökning på 6 miljoner arbetstillfällen fram till 2020 i EU. • EU riskerar och håller redan på att tappa sin ledarroll inom sektorn för hållbara energilösningar. • EU:s samlade investeringar skulle kunna öka med 20 procent med tuffare klimatmål mellan 2010 och 2020 och öka konkurrenskraften på den globala marknaden. • Ökad energitrygghet: Importkostnaden av olja och gas skulle kunna minskas med 45 miljarder euro till 2020.
• Förnybar infrastruktur: EUs energibolag kommer investera 1000 miljarder euro i energiinfrastruktur till 2020. Risken vi tar är mycket stor om vi felinvesterar dessa summor i högfossila lösningar som i så fall låser oss fast i kontinuerligt höga utsläpp. • Bättre hälsa: Den förbättrade luftkvaliteten av att målet höjs leder till bättre hälsa värderat till cirka 5 miljarder euro men nya studier visar att det kan handla om 30 miljarder euro

http://www.theclimategroup.org/EU-30-per-cent-initiative http://www.cpsl.cam.ac.uk http://www.wwf.eu/climate Bakgrund: EU har åtagit sig att minska utsläppen av växthusgaser med minst 20 procent jämfört med 1990 års nivåer, till 2020. För att klara detta krävs att energieffektiviteten ökar med 20 procent, andelen förnybar energi i energiförbrukningen höjs till 20 procent i hela EU, samt att 10 procent av alla transporter görs med biobränsle fram till 2020. Åtagandet kan öka till 30 procent om andra länder lovar att göra mer. WWF anser att EU bör höja målet till 40 procent minskningar mellan 1990 och 2020.

För frågor: Stefan Henningsson, klimatchef WWF, 070-579 92 91 Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77