Nord Stream måste kunna kompensera för miljöskador

Nord Stream måste kunna kompensera för miljöskador

Bristerna i Nord Streams miljökonsekvensbeskrivning för den planerade gasledningen under Östersjön är så stora att det är tveksamt om risken för miljöskador har hanterats seriöst. Det skriver Världsnaturfonden WWF i sitt svenska remissvar.

– Svenska myndigheter måste ta reda på vilket juridiskt manöverutrymme de har gentemot Nord Stream om en miljöskada inträffar. Det måste ske innan de tar ställning till projektet. Det handlar bland annat om vilka kompensationsåtgärder Nord Stream måste vidta om miljön drabbas, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Rådande lagar och direktiv ger myndigheterna ett snävt juridiskt spelrum och det blir mycket svårt att driva en eventuell process.

För att kräva kompensationsåtgärder måste skadan ha dokumenterats. Enligt EUs direktiv ska den vara "konkret och kvantifierbar". För en marin miljö krävs ett välplanerat och brett övervakningsprogram som startats innan gasledningen placerats på havsbottnen. Utformningen av kompensationsåtgärderna bör utgå ifrån de förlorade miljövärdena vid en eventuell skada. Om gasledningen till exempel frigjort en viss mängd övergödande ämnen bör företaget investera i reningsåtgärder för motsvarande kvantitet.

– Det borde vara en självklarhet att ett företag erbjuder att rena miljön från de skador eller gifter de tillfört, enligt principen "förorenaren betalar". Annars är det allmänheten som får stå för företagets nota, säger Mattias Rust, Östersjöhandläggare på WWF

WWFs internationella Östersjöprogram har tidigare kritiserat Nord Stream-projektet på en lång rad punkter, främst för det bristfälliga underlaget. För svensk del är det särskilt viktigt att granska Hoburgs Bank och Norra Midsjöbanken, Natura 2000-områden med stora naturvärden som ligger några få kilometer från gasledningens planerade sträckning. Miljökonsekvensbeskrivningen bedömer påverkan på dem som "ej betydande". Bakom detta ligger en ofullständig vetenskaplig uppbackning, anser WWF och dessutom en total avsaknad av "värsta scenarion"-beskrivningar.

Innan Sverige tar ställning till Nord Streams gasledning bör berörda myndigheter: ? granska kritiken av den bristfälliga miljökonsekvensbeskrivningen ? kräva en noggrannare beskrivning av aktiviteterna kring svenska Natura 2000-områden (och andra skyddade och värdefulla områden) – framförallt i närheten av Hoburgs Bank och Norra Midsjöbanken, möjliga "värsta scenarion" och förebyggande åtgärder ? ifrågasätta varför en beskrivning av en helt alternativ dragning för gasledningen inte gjorts, ? granska Sveriges möjligheter att kräva kompensationsåtgärder i efterhand i händelse av miljöskada – och om en sådan process stöds av rådande jurisdiktion ? kräva ett utförligt övervakningsprogram med en detaljerad kompensationsplan som båda stöds ekonomiskt av en i förväg presenterad fond.

För ytterligare information, kontakta: Lasse Gustavsson, generalsekreterare, WWF Tfn: 070-105 30 55

Mattias Rust, Östersjöhandläggare, WWF Tfn: 08-546 575 33, 070-212 63 14 E-post: mattias.rust@wwf.se

Marie von Zeipel, pressekreterare, WWF Tfn: 08-624 74 03, 070-629 10 77

Bakgrund Nord Stream är en planerad gasledning för naturgas från Viborg i Ryssland till Lubmin i Tyskland med två 120 mil långa, parallella gasledningar placerade på Östersjöns havsbotten. Gasledningen kommer att passera genom den ekonomiska zonen och/eller territorialvattenzonen i Ryssland, Finland, Sverige, Danmark och Tyskland och kommer, om den byggs, att bli den största enskilda konstruktionen i Östersjön. Nord Streams projekt genomgår en miljökonsekvensbedömning enligt Espoo-konventionen. Konventionen kräver att en konsekvensbedömning görs för alla aktiviteter som planeras av ett land och som troligen kommer ha en signifikant miljöpåverkan inom ett område som omfattas av ett annat lands lagstiftning. Den specificerar vad som måste beaktas i ett tidigt skede av planeringen och kräver att respektive land ska informera och tillfråga övriga länder och allmänheten om alla projekt som har en trolig miljöpåverkan över landsgränserna. WWF har förberett ett detaljerat svar på Nord Streams remiss till Espoo-konventionen för alla primära områden där Nord Streams miljökonsekvens-beskrivning är otillräckligt listade.

Tfn: 08-546 575 07 Mobil: 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se