Nu krävs ledarskap från EU, USA och Kina

Mirakel eller sammanbrott på klimatmötet? Nu krävs ledarskap från EU, USA och Kina

– Världen är på väg mot en skenande klimatförändring. Mycket har gått snett. Snart krävs det mirakel för att rädda klimatförhandlingarna. Men vi hoppas att allt fortfarande är möjligt, säger WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson i en kommentar under de sista skälvande timmarna på det långt utdragna klimatmötet i Köpenhamn.

– Än så länge har vi varken sett något avtal som matchar ambitionsnivån att klara oss med god marginal under 2 graders uppvärmning - eller av de belopp som krävs för att begränsa koldioxidutsläppen och minska skadorna på människor och naturen. Det finns inga utsläppsmål för 2020 ännu. Förslagen pekar vagt mot att det är nödvändigt att hålla en temperaturökning under två grader – men det finns inget som säkrar det. De bud som vi vet finns på bordet talar snarare om 3-4 graders uppvärmning som bäst och ännu har inga ambitionsökningar annonserats ut, säger, Lasse Gustavsson. President Obama har många gånger sagt att alla länder måste stå bakom sina åtaganden och göra dem öppna, vilket även gäller för USA. EU tycks med sina beslut om 20 procents utsläppsminskningar ha försvagat sina tidigare löften om en 30-procentig minskning, anser WWF.

– Det är en stor besvikelse, eftersom vetenskapen tydligt visar att alla i-länder borde driva på för att minska utsläppen med 40 procent. Vi uppmanar de mer progressiva EU-länderna att förbinda sig att växla upp till mer ambitiösa mål just nu, säger Lasse Gustavsson.
Kina måste också flytta fram positionerna. Men då kommer det att krävas mer minskningar i industriländerna – och att samma regler gäller för industriländerna som för Kina när det gäller att rapportera utsläpp till klimatkonventionen. De samlade regeringscheferna måste utnyttja möjligheten och höja ambitionerna så att de inte låser fast planeten i fossilsamhället och en framtid med farligt höga koldioxidhalter, anser WWF.

WWF kräver tydliga siffror på utsläppsminskningar och deadlines för när utsläppen ska börja minska. Det krävs också finansieringskällor för klimatanpassningsåtgärder i utvecklingsländerna och en överenskommelse om vetenskaplig granskning av klimatavtalets effekter senast 2014.

Statsminister Fredrik Reinfeldt kom för att göra skillnad – och genom Sveriges ordförandeskap i EU få med sig länderna på att klara högst 2 graders global temperaturökning. Klarar han inte det blir det ett stort misslyckande för ordförandelandet Sverige. – Allt kan fortfarande hända. Världen kräver handling. Men då måste regeringscheferna som nu är samlade i Köpenhamn ta sig samman och visa prov på ledarskap, avslutar Lasse Gustavsson.

Se videoinslag med Lasse Gustavsson på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=2udYJXmf2jc

För frågor, kontakta: Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF, Tfn: 070-105 30 55

Stefan Henningsson, klimatchef WWF Tfn: 070-579 92 91

Marie von Zeipel, pressansvarig WWF Tfn: 08 624 74 03, 070 -629 10 77 E-post: marie.vonzeipel@wwf.se