PRESSINBJUDAN – Climate Walks 2008: Global klimataktion 6 december

Climate Walks 2008: Global klimataktion 6 december

Nu på lördag den 6 december demonstrerar människor i nära hundra länder och i hundratals städer för att kräva kraftfullt politiskt ledarskap i klimatfrågan. I år genomförs den globala klimataktionsdagen i samband med FN:s klimatförhandlingar i Poznan, Polen, 1-12 december.

Vi berättar mer om Climate Walks och det folkliga engagemanget i klimatfrågan på en pressträff. Deltar gör representanter från miljöorganisationer som Världsnaturfonden WWF, Greenpeace, Naturskyddsföreningen, Klimataktion m fl.

Tid: Fredag 5 dec kl 10.00 Plats: Greenpeace, Hökens gata 2, Stockholm (T-bana Slussen)

VÄLKOMNA!

Platser och hålltider för Climate Walks: I Sverige arrangeras demonstrationer i Stockholm, Göteborg, Kalmar, Lerum, Lund, Malmö, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Vänersborg och Örebro. I Stockholm samlas deltagare för att demonstrera på Norra Latins gård vid Norra Bantorget kl. 11.55. Johan Rockström från Stockholm Environment Institute håller tal och James Hollingsworth står för musikunderhållning. Avslutning sker på Sergels Torg ca 14.15.

Fakta: Climate Walks är ett samarbetsprojekt med Greenpeace, Världsnaturfonden WWF, Naturskyddsföreningen, Cemus rötter, Klimax, Miljöförbundet Jordens vänner och Global Climate Campaign samt flera lokala organisationer. Läs mer om de lokala demonstrationerna på: http://www.cemus.uu.se/klimat/?page_id=49

För mer information, kontakta: Jan Isakson, pressekreterare, Greenpeace, 070 608 74 83 Barbara Evaeus, klimatkommunikatör, WWF, 08-624 74 48, 070-393 90 30 Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 070-629 10 77

Tel: + 46 8 624 74 00 Direct: + 46 8 624 74 03 Fax: + 46 8 85 13 29 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se