PRESSINBJUDAN - Kung Carl XVI Gustaf och WWF besöker Tyresta nationalpark

Den svenska naturvården 100 år Kung Carl XVI Gustaf och WWF besöker Tyresta nationalpark

Naturvården har inte bara betydelse för att bevara den biologiska mångfalden, utan har också en central betydelse för rekreation, folkhälsa, turism och för att säkra de många ekosystemtjänster naturen gratis erbjuder i form av rent vatten, syre med mera. Nu i maj är det 100 år sedan riksdagen beslutade att som första land i Europa anta en naturskyddslagstiftning. Samtidigt togs beslut om att inrätta våra nio första nationalparker.

Naturens år 2009 – 100 år av nationalparker och naturvård Hur står det till med den biologiska mångfalden i Tyresta med den enda urskogen söder om Dalälven? Hur många nya arter har upptäckts i Tyresta efter den stora branden 1999? Hur påverkas skogarna av klimatförändringen? Kommer skogsbränder att bli vanligare – och kommer talltitan och hackspettarna att finnas kvar i våra skogar? Det är några frågor som står på dagordningen vid Världsnaturfonden WWFs årsmöte i Tyresta nationalpark och naturreservat onsdag 20 maj. Kung Carl XVI Gustaf, som är ordförande i WWFs förtroenderåd, leder mötet. Exkursionen går till platsen för den stora skogsbranden vid Åva och Stensjödal.

Ett 40-tal medlemmar i WWFs förtroenderåd deltar, däribland kronprinsessan Victoria.

PRESSTRÄFF I samband med exkursionen är media välkomna till en kort skogsvandring och pressträff. På plats finns bl a: kung Carl XVI Gustaf, WWFs generalsekreterare Lasse Gustavsson, WWFs naturvårdschef Peter Westman samt nationalparksföreståndare Per Wallsten.

Pressackreditering krävs, kontakta: Katarina Herou, pressansvarig WWF, 08-546 57 507, 0702-825 125, katarina.herou@wwf.se VÄLKOMMEN!

Tid: Onsdag 20 maj. Samling senast kl 13.45 vid parkeringsplatsen vid Stensjödal. Därefter följer en kort vandring till ett vindskydd där pressträffen sker ca kl 14.15.

Plats: Stensjödal i Tyresta nationalpark, ca 20 km från Stockholm.

Färdväg från Stockholm: Via Brandbergen, följ Dalarövägen och ta till vänster mot Åva gård, stanna efter ca 5 km vid parkeringsplatsen vid Stensjödal där samling sker.

Ulriksdals Slott 170 81 Solna

Tel: + 46 8 624 74 00 Fax: + 46 8 85 13 29 Mobil: 070 282 51 25 katarina.herou@wwf.se