PRESSINBJUDAN - Vilka fiskar kan vi äta i framtiden?

Vilka fiskar kan vi äta i framtiden?

Den fleråriga konsumentbojkotten av torsk har gett positiva resultat för fisket i Barents hav. Även Östersjötorsken mår lite bättre – men fortfarande är 80 procent av världens kommersiella fiskbestånd antingen fullt utnyttjade eller överfiskade.

Konsumenternas krav på ett etiskt och hållbart fiske ökar. I Tyskland, England och Holland finns redan ett stort utbud av fiskprodukter som är certifierade enligt MSC, Marine Stewardship Council. Hollands regering har beslutat att stå bakom ökad MSC-certifiering och i slutet av augusti meddelade Danmarks Fiskeriförening att allt danskt fiske ska vara MSC-certifierat vid utgången av 2012. Vad händer här i Sverige?

I samband med MSCs 10-årsjubileum anordnar Världsnaturfonden WWF ett lunchseminarium där MSC presenterar omfattningen av certifieringen globalt. WWFs utmaning förra året till 14 företag som handlar med fisk, att under ett år öka mängden miljöcertifierade produkter, kommer att redovisas och ni får se ett smakprov av den internationellt uppmärksammade filmen "End of the Line" som belyser rovfisket i världen. I debatten tas även frågan om odlad fisk kontra viltfångad upp.

På konferensen med Östersjöns fiskeministrar i Saltsjöbaden den 1-2 oktober vill WWF se ett åtagande om fortsatt förbättrad kontroll och långsiktig förvaltning av Östersjöns fiskbestånd.

Tid: Onsdagen den 30 september kl 11:30-13:30 (en lättare lunch serveras) Plats: Scandic Continental Hotel, Klara vattugränd 4, Stockholm (vid Centralen)

Anmälan senast den 27 september till: marie.vonzeipel@wwf.se

För mer information, kontakta: Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77 Inger Näslund, fiskexpert, WWF, 08-624 74 09, 070-105 30 57, inger.naslund@wwf.se

Tel arbete: 08-624 74 03 Mobil: 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se