PRESSINBJUDAN - WWF och kung Carl XVI Gustaf besöker Västmanlands natur

Skog och levande skogsvatten i fokus: WWF och kung Carl XVI Gustaf besöker Västmanland

Hur står det till med den biologiska mångfalden i skogen? Vilken roll spelar tusentals vattenberoende växt- och djurarter i kärr, mossar, bäckar, älvar och sjöar? Hur påverkar klimatdebatten? Kan vi öka mångfalden och samtidigt höja vattenkvalitén i ett effektivt skogsbruk? Det är några frågor som står på dagordningen vid Världsnaturfonden WWFs årsmöte i Västmanland torsdag 8 maj. Kung Carl XVI Gustaf, som är ordförande i WWFs förtroenderåd, leder mötet. Exkursionen går till Ekopark Färna, en av Sveaskogs ekoparker knappt 20 km från Skinnskatteberg.

Ett 40-tal medlemmar i förtroenderådet deltar, däribland kronprinsessan Victoria.

Pressträff I samband med exkursionen är media välkomna till en kort skogsvandring och pressträff i Färna. På plats finns bl a: kung Carl XVI Gustaf, generalsekreterare Lasse Gustavsson och ekolog Lennart Henrikson från WWF samt representanter för skogsbolaget Sveaskog. Broschyren "Den levande skogsbäcken" och den färska rapporten "Missade mål i skogen" presenteras.
WWF har idag cirka 178 000 supportrar och samlar in cirka 140 miljoner kronor från svenska folket till naturvård.
VÄLKOMNA! Tid: Torsdag 8 maj – samling kl 14 vid parkeringen där skyltar visar "Information Ekopark" (nära Flenasjön, ca 4 km från Färna herrgård). Kort skogspromenad. Pressträff cirka 14.45 vid Information ekopark

Plats: Färna ekopark, ca17 km från Skinnskatteberg, Västmanland Avstånd till Skinnskatteberg från: Västerås: 62 km, Örebro: 88 km, Ludvika: 63 km

Färdväg: Se bifogad karta eller gå in på www.wwf.se

OBS! Anmälan till Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77

Färdväg: - Hitta till platsen för samling och parkering FRÅN RAMNÄS - Följ väg 233 från Ramnäs i cirka 17 km.
- Sväng vänster cirka 15 km innan Skinnskatteberg vid vägskyltarna "Trollberget" och "Information Ekopark" - Följ grusvägen cirka 1,5 km.
- Flenasjön syns på höger sida om vägen.
- Parkera vid informationsskylten om ekoparken på höger sida om vägen.

- Hitta till platsen för samling och parkering FRÅN SKINNSKATTEBERG - Följ väg 233 från Skinnskatteberg i cirka 15 km.
- Sväng höger vid vägskyltarna "Trollberget" och "Information Ekopark".
- Följ grusvägen cirka 1,5 km.
- Flenasjön syns på höger sida om vägen.
- Parkera vid informationsskylten om ekoparken på höger sida om vägen.

Tel: + 46 8 624 74 00 Direct: + 46 8 624 74 03 Fax: + 46 8 85 13 29 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se