PRESSINBJUDAN: Kan hållbar palmolja rädda regnskogen?

Kan hållbar palmolja rädda regnskogen? PRESSKONFERENS Tid: Onsdag 4 november kl 11.00 (inkl lunch) Plats: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm Många av våra vanligaste konsumentprodukter – alltifrån margarin, kex, choklad, glass, smink och schampo – innehåller palmolja. Allt större arealer tropikskog avverkas i Sydostasien för att ge plats åt palmoljeplantager. Hållbar palmolja finns idag liksom gröna palmoljecertifikat, där pengarna investeras i hållbara palmoljeplantager. De följer riktlinjerna för RSPO – Round Table for Sustainable Palmoil – som stöds av tillverkare, importörer, finansiärer och miljöorganisationer runt om i världen.
EU är den näst största importören av palmolja i världen. WWF presenterar nu en rankning av ett 60-tal europeiska företag. Vem är bäst och sämst på att köpa grön palmolja? Vilken olja finns t ex i kex, chips, barnmat och rengöringsmedel? Vi har granskat ett 20-tal svenska företag och livsmedelskedjor genom en rundringning.
Som bakgrund ger vi en kort lägesrapport från fältet. I Indonesien försvinner varje år stora arealer tropisk skog för att ge plats åt palmoljeplantager. Avskogningen står för 20 procent av världens koldioxidutsläpp och 80 procent av Indonesiens – och att få bukt med den är en viktig del av klimatavtalet i Köpenhamn i december.
På presskonferensen deltar: Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF och Lena Tham, ansvarig företagskontakter på WWF. På plats finns också representanter för svenska företag och livsmedelskedjor.

För anmälan och frågor: Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF Tfn: 08-624 74 03, 070-629 10 77

08-624 74 03 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.s e

www.wwf.se