Pressinbjudan: WWF granskar företagens konsumtion av palmolja – går det att rädda regnskogen?

PRESSKONFERENS
Tid: Tisdag 22 nov november kl 10.30 (inkl lunch)
Plats: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm

Mycket av vår dagliga konsumtion som matfett, kex, choklad till läppstift och värmeljus – innehåller palmolja. Allt större arealer tropikskog avverkas i Sydostasien för att ge plats åt oljepalmsplantager.

För att få en mer ansvarsfull och hållbar produktion arbetar WWF med den globala certifieringen, RSPO – Round Table on Sustainable Palmoil – som stöds av tillverkare, importörer och miljöorganisationer. Idag är cirka 10 procent av den globala produktionen RSPO-certifierad.

För att sätta öka press på företagen att köpa ansvarsfullt producerad palmolja har WWF granskat hundratals företag och livsmedelskedjor i Europa, Australien och Japan. Håller de sina gröna löften? Inför julen har vi också tittat på vilken palmolja som pepparkakor och värmeljus i Sverige innehåller.

Vi ger också en lägesrapport från Sydostasien och Afrika, där stora arealer tropisk naturskog ersatts av oljepalmer. Avskogningen står för 10-20 procent av världens koldioxidutsläpp och 80 procent av Indonesiens – och är en viktig del av klimatförhandlingarna som i dagarna inleds i Durban i Sydafrika.

Deltar gör: Olle Forshed, regnskogsexpert på WWF och Lena Tham, ansvarig för WWFs arbete med palmolja och soja.

För frågor och anmälan till pressträffen:
Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 0706-29 10 77
marie.vonzeipel@wwf.se