PRESSKONFERENS IDAG KL 10.00 - Jakten på biobränslen i Östafrika

Storskalig etanolsatsning – räddning eller skövling i Östafrika?

Allt fler svenska och europeiska bilister tankar etanol och förnybara bränslen som ett steg bort från smutsiga fossila bränslen. Det mesta importeras från Brasilien.

I klimatkrisens skugga fortsätter jakten på biobränslen att locka företag att exploatera Östafrikas rika natur. Utländska investerare står på kö för storskaliga odlingar i Tanzania och Moçambique i Östafrika. Utan bra kontroll kan effekterna bli ödesdigra för både djur och människor, exempelvis i Rufijideltat i Tanzania.

Kraven på hållbar etanol måste skärpas, anser WWF som nu startar en kampanj.

WWF berättar mer om granskningarna av biobränslesatsningar i Östafrika på en presskonferens. Vi presenterar också en SIFO-undersökning om svenskarnas krav på hållbara miljöbränslen och upprop till bensinbolag.

Deltar gör: Allan Carlson, tropikexpert, Peter Roberntz, biobränsleexpert och Mariann Eriksson, kommunikationschef. På plats finns också George Jambiya från WWF i Tanzania.

Tid: Tisdag 18 november kl 10.00 (inkl. lunch)

Plats: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm

VÄLKOMNA!

För frågor och anmälan till presskonferensen, kontakta:

Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77

Tel: + 46 8 624 74 00 Direct: + 46 8 624 74 03 Fax: + 46 8 85 13 29 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se