Pressmeddelande WWF: Två flugor i en smäll! Europeisk-afrikanskt symposium om klimatinnovationer och utveckling

Fyrtio noggrant utvalda deltagare från ett antal europeiska och afrikanska länder kommer att mötas i Karlshamn den 15-16 december för att delta i ett europeisk-afrikanskt symposium om klimatinnovationer och utveckling.

De svenska företagen SEKAB och Solvatten AB är några av entreprenörerna som deltar. Flera kommer från Danmark, Norge och några afrikanska länder.

- En av huvudfrågorna i de förberedande klimatförhandlingarna i Polen förra veckan var tekniköverföring från nord till syd/industri- till utvecklingsländer och finansiering för detta, säger Magnus Emfel, strategisk rådgivare för klimatinnovationer på Världsnaturfonden WWF. Men att enbart leverera teknik löser inte problem långsiktigt. Välutvecklade länder som t ex Sverige måste också jobba med överföring av kunskap och policy för utveckling och spridning av klimatinnovationer. Detta är precis vad Euro-Afro Symposium for Climate Innovations kommer att diskutera. En förstärkning av tillväxtekonomiernas innovationssystem är nödvändigt och här finns potentialen för svenska och europeiska teknologier och kompetenser.

Symposiet i Karlshamn är ett steg i arbetet med att ta fram en samarbetsplattform för europeisk och afrikansk tillväxt- och utvecklingsfrågor och att mildra effekterna av klimatförändringar. Genom att för att identifiera, kommunicera och kanalisera nya möjligheter för Europa, Afrika och världen skapar man förutsättningar att både fånga upp arbetet som utförs av de enskilda aktörerna inom respektive område och skala upp det till ett gemensamt arbete som får större synlighet och kraft.

För mer information: Magnus Emfel, strategisk rådgivare klimatinnovationer WWF, mobil: 070-541 9802, e-post: magnus.emfel@wwf.se Barbara Evaeus, klimatkommunikatör WWF, mobil: 070-393 9030. e-post: barbara.evaeus@wwf.se

Se även symposiets egen hemsida http://africaneuropeanclimateinnovationinitiative.wordpress.com/