Rädda Östersjön från algblomningen – sluta med fosfater i tvättmedel

Som en del i WWFs kampanj för att rädda Östersjön kontaktades tidigare i år ett antal tvätt- och diskmedelstillverkare med en förfrågan om att frivilligt åta sig att sluta med fosfater. Intresset var till en början svalt. Men nu har två stora internationella tillverkare, Procter & Gamble och Henkel, sagt att de ska fasa ut fosfater ur sina tvättmedel fr.o.m. 2009.

– Det är glädjande att två av de största tvättmedelstillverkarna äntligen visar prov på ledarskapsförmåga. Nu hoppas vi att fler företag följer i deras fotspår, säger Lennart Gladh, Östersjökoordinator på Världsnaturfonden WWF.

Undersökningen visar att flera företag säljer fosfatfria produkter i vissa länder samtidigt som de väljer att sälja fosfatbaserade produkter i andra.

– Dubbelmoral, menar Lennart Gladh. Med tanke på den positiva effekt som en minskning av fosfater skulle ha på Östersjöns miljö, borde alla tillverkare ta sitt kollektiva ansvar och byta till fosfatfria alternativ.
Enligt en ny rapport från HELCOM – Konventionen om skydd av Östersjöområdets marina miljö – uppskattas att införandet av ett fosfatförbud i rengöringsmedel skulle medföra en utsläppsminskning av fosfater med 3 000-9 000 ton per år, vilket motsvarar uppemot 24 procent av den totala mängden fosfor som läcker ut i Östersjön.

– Östersjön är som en överviktig patient, men ingreppen för att bota henne behöver inte vara särskilt kostsamma, säger Lennart Gladh. Att byta ut fosfater i rengöringsmedel är det enklaste och mest kostnadseffektiva sättet att förbättra Östersjöns hälsa. Kostnaden att förbjuda fosfor i tvätt- och diskmedel har visat sig vara försumbar.

– Det är fascinerande hur politiker har diskuterat den här frågan i åratal utan att komma till något riktigt beslut. Vi är glada över att vissa företag är villiga att ta sitt ansvar när politiker inte är det, avslutar Lennart Gladh.

WWF fortsätter förhandlingarna med företagen under hösten. Målet och förhoppningen är att fosfater i tvättmedel ska vara helt utfasade till årsskiftet.

Följande företag har gått med på att ta bort fosfater ur sina tvättmedel fr.o.m. 2009: Procter & Gamble (i Estland, Finland, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen och Sverige) Henkel (i hela Östersjöområdet plus Ukraina)

Följande företag har inte lämnat något klart besked i frågan: Reckitt Benckiser Unilever Coop Trading Lidl

Fakta – fosfatförbud i tvättmedel Vissa länder har redan infört ett förbud mot fosfater i tvättmedel. Tyskland fasade ut fosfater i tvättmedel redan 1984 och Sverige införde nyligen förbud och man jobbar nu för att också förbjuda fosfater i diskmedel.

För mer information, kontakta: Lennart Gladh, Östersjökoordinator WWF, mobil: 070-221 03 67 John Swensson, pressassistent WWF, mobil: 0733-93 06 87

Tel: + 46 8 624 74 00 Direkt: + 46 733 93 06 87 Fax: + 46 8 85 13 29 john.swensson@wwf.s e www.wwf.se