Regeringen äventyrar allemansrätten

Regeringen äventyrar allemansrätten

Den proposition om nya strandskyddsregler som nu utarbetas i regeringskansliet riskerar att göra allemansrätten vid våra stränder till ett minne blott. Det skriver Naturskyddsföreningen, Svenska Turistföreningen och Världsnaturfonden WWF i en ny rapport som presenteras idag.

Strandskyddet behöver differentieras inom landet men lättnaderna i det förslag till nya strandskyddsregler som utarbetats av miljödepartementet går i flera fall alldeles för långt, visar rapporten från de tre organisationerna. Den visar också tydligt att förslaget inte alls räcker för att stärka skyddet i de stora områden där exploateringstrycket på stränderna är mycket högt.
– Det är en mycket stor risk att exploateringen av stränderna kommer att fortsätta och till och med öka i de områden som är särskilt skyddsvärda. Regeringens förslag sätter inte alls stopp för en sådan utveckling, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen. Enligt förslaget från miljödepartementet ska kommunerna få besluta om dispenser från strandskyddet. I praktiken sker detta redan idag, på delegation från länsstyrelserna. Dispenserna uppgår till cirka 5000 runt om i landet varje år, men Naturvårdsverket har redovisat att endast 32 procent av dispenserna är lagligt grundade. – Vi menar att kommunerna inte ska få rätt att ge dispens i områden som riksdagen har ansett vara av riksintresse för naturvård och friluftsliv. Stränderna i sådana områden måste tvärtom få ett bättre skydd än i dag, säger Torgny Håstad, ordförande i Svenska Turistföreningen. Strandskyddet är en grundläggande del av allemansrätten och svensk naturvård. Dessutom har strandskyddet haft den positiva bieffekten att Sverige idag står bättre rustat än många andra länder mot klimatförändringar, eftersom vi har färre byggnader, anläggningar och vägar i strandzonen. – Strandskyddet är omistligt för friluftslivet och för den tredjedel av alla rödlistade växt- och djurarter som är knutna till strand- och vattenmiljöer. Reglerna har funnits sedan 50-talet och ger svenskar och besökare möjlighet att uppleva rika miljöer i vårt land, säger Peter Westman, naturvårdschef på Världsnaturfonden WWF. I förslaget från miljödepartementet sägs att det skall bli lättare att få dispens i så kallade "områden för landsbygdsutveckling", och svårare att få dispens i övriga områden. Några förslag om skärpningar har dock ännu inte presenterats av regeringen. – Strandskyddet kan göras mindre strängt i glesbygd, men det förslag som presenterats öppnar för en flod av uppluckringar som underminerar allemansrätten, säger Mikael Karlsson. Regeringen föreslår också att länsstyrelserna ska kunna granska och överpröva alla kommunala dispenser. Rapporten från de tre organisationerna visar dock att anslagna resurser inte räcker på långa vägar. – Länsstyrelserna bör få rätt att granska alla kommunala dispenser och ändra dem när det behövs. Men då behövs en ordentlig resursförstärkning. Dessutom måste Naturvårdsverket få behålla sin rätt att överklaga alla slags strandskyddsbeslut, säger Torgny Håstad.

Ladda ner hela rapporten: http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/strandskyddsrapport.pdf Läs debattartikel i dagens DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=841830

För frågor kontakta: Mikael Karlsson, ordförande, Naturskyddsföreningen, 070-316 27 22 mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se Torgny Håstad, ordförande, Svenska Turistföreningen 0709-749 164 9 och 08-561 666 19. t.hastad@telia.com Peter Westman, naturvårdschef, WWF, 076-837 80 59 peter.westman@wwf.se Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF, 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.se

Tel: + 46 8 624 74 00 Direct: + 46 8 624 74 03 Fax: + 46 8 85 13 29 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se