Regeringens havsstrategi räcker inte för att rädda Östersjön

Regeringens havsstrategi räcker inte för att rädda Östersjön

Regeringens nya havsstrategi innehåller inga bindande krav om att minska utsläppen av kväve och fosfor i Östersjön. Jordbruket spelar en nyckelroll i arbetet för att genomföra aktionsplanen för Östersjön (BSAP), men miljöminister Andreas Carlgren vill att omställningen sker på frivillig väg. WWF är kritisk till bristen på tydliga åtgärder.

– Åtgärderna kommer inte att räcka, redan nu sackar länderna efter i arbetet med att uppfylla aktionsplanen. Utan en åtgärdsplan och en detaljerad lista på vad olika åtgärder inom jordbruket leder till, vad de ger och vad de kostar, blir det svårt att följa upp resultatet. Återigen har jordbruksdepartementet lyckats urvattna ett skarpt förslag för att förbättra Östersjöns miljö, säger WWFs övergödningsexpert Lennart Gladh.

I aktionsplanen för Östersjön som antogs av Helcom i Krakow 2007 ses övergödningen som det största hotet mot Östersjöns miljö. Näringsläckaget från jordbruket är den enskilt största källan.

På Helcoms ministermöte i Moskva nu på torsdag 20 maj ska länderna redovisa sina nationella handlingsplaner för att genomföra aktionsplanen.

– Nu krävs storskaliga och kraftfulla åtgärder för en god ekologisk status i Östersjön. Allt annat är ett stort misslyckande. Vi har alla förutsättningar att lösa Östersjöns miljöproblem – ekonomiska resurser, vetenskapligt kunnande, engagerade medborgare och företag. Nu är det bara politisk handlingskraft som krävs, säger Lennart Gladh.
För mer information, kontakta: Lennart Gladh, övergödningsexpert WWF Tfn: 070-221 03 67 Marie von Zeipel, pressansvarig WWF Tel: 08-624 74 03, 070-629 10 77

08-624 74 03 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.s e

www.wwf.se