Stärk skyddet av Nationalstadsparken

Lagen som ska skydda Nationalstadsparken kringgås ofta när väg- och byggprojekt beslutas. Världsnaturfonden WWF kräver därför ett stärkt statligt skydd för de unika grönområden och kulturmiljöer som naggas i kanten av nya exploateringar. – De små stegens tyranni riskerar på sikt att utarma omistliga natur- och kulturvärden, säger WWFs generalsekretare Lasse Gustavsson.

– Alla säger att de vill värna om parken. Men om makthavarna gör för många undantag i den dagliga hanteringen av planer och bygglov kommer Nationalstadsparkens riksintresse gradvis att utplånas. Om grönområdena stegvis minskar finns till slut inget kvar för kommande generationer att besöka och njuta av, säger Lasse Gustavsson som under fredagen deltog på ett seminarium om Nationalstadsparken.

Nationalstadsparken instiftades av riksdagen 1995 och lyfts ofta fram som en framgångsrik modell för hållbar stadsplanering. Idag hyser den 27 kvadratkilometer stora parken gröna oaser från Djurgården i söder till Ulriksdal i norr. Här finns bland annat ett av norra Europas största bestånd av gamla ekar med en mängd rödlistade arter – en världsunik miljö mitt i en storstad. Parken fungerar som en ekologiskt viktig spridningskorridor, där sju av tio arter i Uppland har hittats inom Nationalstadsparken. Här finns också flera hundra byggnadsminnen, däribland tre kungliga slott. Parken ska skyddas mot exploatering och anges som riksintresse i miljöbalken.

– Nationalstadsparken bidrar till Stockholms internationella attraktionskraft och är en livsviktig lunga för stadens invånare och besökare. Ett kraftigare övergripande ansvar behövs för att avvärja det missilregn av projekt som kommer i konflikt med natur- och kulturvärdena, säger Henrik Waldenström, projektledare för Nationalstadsparksfonden WWF. Det handlar om allt från vägbyggen och utbyggnad av institutionsområden till nya storskaliga kontors- och bostadsområden vid parkgränsen, t ex vid Husarviken intill Hjorthagen. Även små projekt kan sammantaget ge oreparabla skador genom "de små stegens tyranni".

WWFs tiopunktsprogram för Nationalstadsparken har som mål att den gröna ytan ska öka, skräpiga områden restaureras och störande nybebyggelse inte tillåtas i eller intill parken. Den biologiska mångfalden ska också öka och utvecklas, kulturminnen restaureras och utvecklas och bullret minska i parkens grönområden. Parken ska fungera som en oas för invånarna men också som en pedagogisk arena. Nationalstadsparkens skyddande lagstiftning ska stärkas, följas upp och efterlevas.

– Om regering, riksdag, länsstyrelse och kommuner ser parken som en helhet och som en tillgång kan vi här och idag lägga motsättningarna om parkens framtid bakom oss, avslutar Lasse Gustavsson.

Fakta År 1991 startade ett WWF-projekt med syftet att värna natur-, kultur- och rekreationsmiljöer inom de kungliga parkerna Djurgården-Haga-Ulriksdal kring Brunnsviken i Stockholm och Solna. År 1992 bildades Förbundet för Ekoparken som idag består av 50 föreningar som engagerar sig för parkens framtid.

För frågor, kontakta: Lasse Gustavsson, generalsekreterare WWF, 08-624 74 02, 070-105 30 55 Henrik Waldenström, projektledare för Nationalstadsparksfonden WWF, 070-536 73 14 Marie von Zeipel, pressansvarig WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77

Tel: + 46 8 624 74 00 Direct: + 46 8 624 74 03 Fax: + 46 8 85 13 29 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se