Ta ett steg för klimatet och vår framtid! Climate Walks 2008

Climate Walks: Ta ett steg för klimatet och vår framtid!

Imorgon lördag den 6 december demonstrerar tusentals människor i nära hundra länder för att kräva att världens regeringar beslutar om omedelbara och kraftfulla åtgärder för att förhindra en global klimatkatastrof.

– Climate Walks är ett utmärkt sätt att visa våra politiker att det finns en stark folkopinion som kräver att de agerar med beslutsamhet i klimatförhandlingarna. Samtidigt visar vi att politikerna har vårt stöd att ta de modiga beslut som kan behövas, säger Barbara Evaeus, klimatkommunikatör på Världsnaturfonden WWF. Just nu och ett år framåt till dec 2009 i Köpenhamn pågår förhandlingar om ett klimatavtal som är avgörande för vår framtid.

– De senaste vetenskapliga rönen visar att läget är mycket allvarligare än vad FNs klimatpanel förutspått i sina data från 2003. Isarna i Arktis smälter mycket snabbare än vad forskarna trott. Om vi inte agerar nu riskerar vi att missa målet att medeltemperaturökningen på jorden inte blir större än två grader, säger Barbara Evaeus.

– Det är inte brist på pengar som avgör om vi på allvar kan minska de globala koldioxidutsläppen. Se bara på de gigantiska belopp som tillförts det finansiella systemet under de senaste månaderna. Det är politisk vilja som måste till och det kräver i sin tur både kunskap och mod, avslutar Barbara Evaeus, som hoppas att så många som möjligt deltar i Climate Walks nu på lördag.

Platser och hålltider för Climate Walks: I Sverige arrangeras demonstrationer i Stockholm, Göteborg, Kalmar, Lerum, Lund, Malmö, Sundsvall, Umeå, Uppsala, Vänersborg och Örebro. I Stockholm samlas deltagare för att demonstrera på Norra Latins gård vid Norra Bantorget kl. 11.55. Avslutning sker på Sergels Torg ca 14.15. I Göteborg utgår demonstrationen från Järntorget, med start kl. 12.00. I Malmö anordnas en manifestation på Gustav Adolfs torg kl. 13.00, samt en demonstration med samling kl. 14.00 på Stortorget. Läs mer: www.klimatdemo.info

Fakta: Climate Walks är ett samarbetsprojekt med Greenpeace, Världsnaturfonden WWF, Naturskyddsföreningen, Cemus rötter, Klimax, Miljöförbundet Jordens vänner och Global Climate Campaign samt flera lokala organisationer.

För mer information, kontakta: Barbara Evaeus, klimatkommunikatör, WWF, 08-624 74 48, 070-393 90 30 Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 070-629 10 77

Tel: + 46 8 624 74 00 Direct: + 46 8 624 74 03 Fax: + 46 8 85 13 29 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se