Tjuvfiskare plundrar haven kring Arktis

Det kommersiella tjuvfisket i Arktis är utbrett och hotar flera globalt värdefulla fiskarter som torsk och alaska pollock. Det visar en ny WWF-rapport, Illegal Fishing in Arctic Waters, som släpps idag.

– Det illegala fisket i Arktis utgör en omfattande gränsöverskridande brottslighet med ett intrikat nätverk av handelsvägar genom Europa, Afrika, Asien och USA, säger Neil Hamilton, chef för WWFs internationella Arktisprogram. Kortsiktiga vinstintressen riskerar att slå ut den långsiktiga överlevnaden för fiskenäringen i området.

Bara i Ochotska havet i ryska Fjärran Östern omsätter det illegala fisket mer än 400 miljoner kronor årligen. Det lagliga fisket förlorar uppskattningsvis 1,9 miljarder kronor i intäkter till följd av de dumpade priser som svartfisket orsakar, visar rapporten.

Den norskarktiska torsken i Barents hav är ett av världens sista stora torskbestånd som länge varit utsatt för ett massivt illegalt fiske. Men nu ser en liten ljusning ut att vara på gång. Enligt rapporten har det illegala torskfisket halverats de senaste två åren – från 100 000 ton till 50 000 ton.
– Glädjande nog har den förbättrade kontrollen från norska myndigheter och fiskeindustrin gett resultat, efter påtryckningar från miljöorganisationer och forskare, säger Inger Näslund, fiskeansvarig på WWF. Fortfarande saknas dock tillförlitlig statistik när det gäller de ryska fångsterna.

– Oavsett om du avnjuter "bacalhau" i Brasilien, "fish and chips" i England eller frysta filéer i Sverige, kan du utan att veta om det stödja den svarta torskförsäljningen, säger Inger Näslund. Framstegen med att bekämpa det illegala torskfisket i Barents hav bör applåderas, men risken är stor att den positiva trenden kanske inte håller i sig då de illegala produkterna hittar nya vägar på den globala fiskmarknaden.

Flera av EUs medlemsländer har opponerat sig mot EU-kommissionens förslag till hårdare tag mot illegalt fiske. Med detta riskerar EU att förlora ett ypperligt tillfälle att komma åt problemet.

– WWF uppmanar nu regeringar, processindustrin och handeln i alla EU-länder att stödja kommissionens förslag för att få bukt med det kriminella fisket. Företag ska inte handla av fartyg som är kända för att fiska illegalt och konsumenter bör fråga varifrån fisk och skaldjur kommer och hur den har fiskats. Arbetet med att öka spårbarheten av fisk blir avgörande för att bevara livskraftiga fiskbestånd i framtiden, avslutar Inger Näslund.

Fakta: Omkring 70 procent av världens vitfisk kommer från haven kring Arktis. Barents hav hyser världens största torskbestånd. Den alaska pollock som fiskas av ryska flottor och torsken från Barents hav utgör, enligt rapporten, sammanlagt en fjärdedel av all vitfisk som fångas globalt.

Torsken i Barents hav fiskas huvudsakligen av norska och ryska fiskare samt EU-båtar, medan alaska pollock fångas av ryska fiskeflottor i västra Berings sund och Ochotska havet. Fisken fraktas i stor utsträckning till Kina där den fileas och säljs vidare till andra marknader.

Läs mer i den bifogade rapporten Illegal Fishing in Arctic Waters.

För mer information, kontakta: Inger Näslund, fiskeansvarig WWF Tfn: 08-624 74 09, 070-105 30 57

Marie von Zeipel, pressansvarig WWF Tfn: 08-624 74 03, 070-629 10 77 E-post: marie.vonzeipel@wwf.se

Tel: + 46 8 624 74 00 Direct: + 46 8 624 74 03 Fax: + 46 8 85 13 29 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se