Vattenkrisen slår mot världens jättestäder

Kommer världens megastäder att klara den allt hårdare pressen från miljontals invånare när det gäller dricksvatten, avlopp, föroreningar och vattenkvalitet? Och hur lyckas regeringar och myndigheter skydda ekosystemen som förser oss med vatten?

I samband med den internationella Världsvattenveckan – World Water Week – som pågår 21-27 augusti 2011 på Älvsjömässan i Stockholm – lanserar WWF rapporten ”Big cities, big waters, big challenges. Water in an urbanized world”. Den granskar sex megastäder i världen som utmanas av en hårdnande vattenkris: Mexiko City, Buenos Aires, Nairobi, Kolkata (Calcutta), Karachi och Shanghai.

Rapporten presenteras på en pressträff med WWF-representanter från bland annat Sverige, Tyskland, Kina och Mexiko. Deltar gör: Anna Forslund, sötvattenshandläggare WWF i Sverige, Martin Geiger, chef för WWF Tysklands sötvattensarbete och Li Lifeng, sötvattenschef på WWF International.

PRESSKONFERENS:

Tid: Måndag 22 augusti kl 14:00

Plats: Presscentret, Älvsjömässan

Bakgrund: Myndigheter, företag, forskare, miljöorganisationer och FN-organ samlas under veckan för att diskutera och hitta lösningar på världens vattenproblem. Över 140 organisationer är tillsammans med Stockholm International Water Institute (SIWI) medarrangörer, bland annat Världsnaturfonden WWF.

Klimat, vatten och sanitet, miljö och utveckling är några av de frågor som kommer att lyftas fram i diskussioner och debatter.

För ytterligare information om Vattenveckan se: http://www.worldwaterweek.org/

Fakta om vattenkrisen:

•1,1 miljarder människor lider av akut vattenbrist och 2,6 miljarder människor saknar tillgång till vatten och sanitet

• Mer än 50 % av världens våtmarker har försvunnit det senaste seklet

• Ett flertal av jordens största floder har förlorat eller håller på att förlora sin kontakt med haven (t ex Rio Grande och Ganges)

• Endast en tredjedel av världens 177 stora floder är fritt flödande (opåverkade av dammar eller andra barriärer)

För frågor, kontakta:

Anna Forslund, sötvattenhandläggare, WWF

E-post: anna.forslund@wwf.se,  mobil 070-780 99 64

Li Lifeng, sötvattenschef WWF International, lli@wwfint.org, +41 79 787 0654

Martin Geiger, sötvattenschef, WWF Tyskland, martin.geiger@wwf.de, +49 151 1885 4910

Marie von Zeipel, pressekreterare, WWF, 08-624 74 03, 070-629 10 77