Vem blir Årets Östersjöbonde?

Baltic Farmers of the Year Award 2011: Vem blir Årets Östersjöbonde 2011

Nu är det dags att nominera jordbrukare till tävlingen "Baltic Farmers of the Year Award". Tävlingen som arrangeras för tredje året i rad, syftar till att premierajordbrukare som gjort bra insatser för att minska övergödningen och som är föregångare genom sina satsningar på miljövänliga metoder för att minska näringsläckaget ut i havet.

– När vi ser på jordbruk och Östersjön fokuserar vi ofta på problemet med övergödning. Med det här priset vill vi visa att det finns konkreta exempel på jordbrukare som gör det där lilla extra och verkligen bidrar till en lösning av problemet, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på Världsnaturfonden WWF.

Det är tredje året som Östersjöregionens jordbrukare bjuds in till tävlingen. Syftet med utmärkelsen är att lyfta fram bästa praxis för ett "Östersjövänligt" jordbruk och att ge erkännande till jordbrukare som är ledande när det gäller innovativa åtgärder för att minska näringsläckaget från sina gårdar.

Bland de nio finalisterna som nominerats av respektive Östersjöland utses en regional vinnare som bjuds in till finalen vid den avslutande konferensen. Där diskuteras användningen av miljövänliga jordbruksmetoder i regionen och den regionala vinnaren, Årets Östersjöbonde, utses.

Vinnaren i regionen tilldelas ett pris på 10 000 euro. De nationella vinnarna får diplom, betald resa till den avslutande konferensen i höst och ett pris på 1 000 euro. Tävlingen arrangeras av WWF och Swedbank tillsammans med the Baltic Farmers Forum for the Environment (BFFE) och jordbruksorganisationer i Östersjöregionen och samtliga bidrag kommer att publiceras.

– Under de föregående åren har tävlingen varit en stor succé och lyft upp de goda exemplen på möjliga åtgärder mot övergödningen. Jordbrukarna spelar en betydande roll och är mycket viktiga kunder för oss. Swedbank engagerar sig för företagens ansvar och för att skapa en mer hållbar Östersjöregion, säger Magnus Hammar på Swedbank.

Enskilda jordbrukare kan anmäla sig själva till tävlingen eller anmälas av jordbruksorganisationerna i respektive land. Anmälningarna ska vara inlämnade senast 30 september 2011. Tävlingskriterier och anmälningsblankett laddas ner från: www.wwf.se/balticfarmeraward2011

Förra årets vinnare, det svenska paret Håkan och Teri Lee Eriksson, tilldelades priset för "sitt hängivna engagemang när det gäller att visa hur en modern gård kan vidta miljöåtgärder för att minska förlusterna av kväve och fosfor". Det är juryns uppfattning att makarna Eriksson verkligen har gjort det där lilla extra för att rädda Östersjön med åtgärder som enkelt kan kopieras och användas av många andra liknande gårdar i Östersjöregionen."

WWF arbetar för att minska hotet från övergödningen mot Östersjöns ekosystem och för att kraftigt minska tillförseln av både fosfor och kväve till havet. Speciellt fokus läggs på att främja användningen av miljövänliga jordbruksmetoder i Östersjöns avrinningsområde.

För ytterligare information kontakta: Lennart Gladh, expert övergödning/Östersjön WWF 070-221 03 67

Pauli Merriman, WWF Baltic Ecoregion Programme Tel. 08-624 74 19

Magnus Hammar, segmentsansvarig Skog & Lantbruk, Swedbank Tel. 08-58 59 35 74