Vinnare av klimattävling prisas av WWF

Två stockholmsstudenter – Jorge Luis Zapico och Emma Palmgren – och Göteborgsstudenterna Cherie Pik Yee Ho och Liv Eriksson – är 2008 års vinnare av en uppsatstävling om klimatlösningar, arrangerad av WWFs studentinitiativ Global Focus. De vinnande bidragen handlar om hur multimedias roll för en hållbar livsstil i städer och behovet av en snabb tillväxt för miljöteknikföretag.

Det är andra året i rad som Global Focus utlyst en uppsatstävling om lösningar på klimatproblemen. Jorge Luis Zapico och Emma Palmgren, studerande på KTH i Stockholm - belönas för sitt bidrag om teknik, livsstil och klimatförändringar.

Juryns motivering lyder:

"Med en snabb teknologisk utveckling, där den huvudsakliga befolkningsökningen sker i städerna, och 70 procent av koldioxidutsläppen kommer från urbana miljöer, behöver dessa frågor mycket mer uppmärksamhet i samhället. Uppsatsen "Multimedia applications for a sustainable urban lifestyle" av Emma Palmgren och Jorge Luis Zapico ger ett välbehövligt bidrag till diskussionen om teknologi, livsstil och klimatförändringar".

Cherie Pik Yee Ho och Liv Eriksson, författarna till den andra vinnande uppsatsen, studerar på Handelshögskolan i Göteborg. Deras bidrag tar upp behovet av så kallade cleantech-företag inom miljö- och energiområdet.

Juryns motivering lyder:

"I en värld med brådskande behov av nya marknadslösningar är "Closing the Gap" av Liv Eriksson och Cherie Ho ett välkommet och viktigt bidrag. Med fokus på vad planeten behöver och marknaden kan leverera, om de rätta ramverken finns, använder författarna en metodologi som fokuserar på praktiska lösningar och möjliga vägar framåt för forskning om en av de viktigaste frågorna idag; behovet av snabb tillväxt för cleantech företag".

Läs mer om Global Focus och uppsatstävlingen Global Perspective på: www.globalfocus.net

För frågor, kontakta: Barbara Evaeus, klimatkommunikatör WWF, 08-624 74 48, 070-39 39 030 Marie von Zeipel, pressekreterare WWF, 08-624 74 03, 070-105 30 55

Tel: + 46 8 624 74 00 Direct: + 46 8 624 74 03 Fax: + 46 8 85 13 29 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se