WWF: Känsliga ekosystem hotas av EU:s konsumtion

EU-parlamentet och dess medlemsländer ska i vår ta ställning till kommissionens förslag om en lagstiftning mot import och export av produkter kopplade till avskogning. Nu visar en ny WWF-rapport att EU kan missa chansen att minska förlusten av biologisk mångfald och klimatförändringar i nya lagen, om ekosystemen utöver skogen inte inkluderas.

Cerrado i Brasilien r ett av jordens ldsta savanner och innehller en enorm biologisk mngfald
Andra ekosystem, som savannen Cerrado i Brasilien, bör också inkluderas i EU:s nya lag mot avskogning, menar WWF. Foto: Bento Viana/WWF Brasilien

Om EU stiftar en bredare lag som inkluderar även ekosystemen utanför skogarna kommer den att skydda biologiska mångfalden och klimatet bättre. Vi vill att svenska regeringen stödjer denna breda ansats. Det skulle ge betydligt större garantier att de produkter vi köper inte är kopplade till förstörelsen av värdefull natur, säger Gustaf Lind, generalsekreterare Världsnaturfonden WWF.

EU kommissionens lagförslag, som presenterades i november förra året, har hittills begränsats till att enbart gälla skogar. De andra ekosystemen, som exempelvis savanner och våtmarker, kommer tidigast att inkluderas efter den första översynen av lagen, vilket ligger många år bort. Dessa områden har också en stor betydelse för den biologiska mångfalden och klimatet.

WWF har länge förespråkat lagstiftning som omfattar flera naturliga ekosystem och på så sätt bättre begränsar import och export av  produkter som leder till avskogning. Genom kampanjen #Together4Forests mobiliserade WWF och andra miljöorganisationer 1,2 miljoner människor som krävde en stark ny EU-lag i december 2020. EU är den näst största importören av varor som kan kopplas till global avskogning, efter Kina. I hela Europa säljs produkter, som exempelvis livsmedel och foder till djur, som bidrar till skogs- och naturförstörelse.

Den nya rapporten, Beyond Forests: Reducing the EU's footprint on all natural ecosystems, ger en inblick i hur EU:s konsumtion påverkar nio regioner i världen. Dessa områden utgörs till stor del av andra naturliga ekosystem än skog, och i rapporten undersöks vilka möjligheter det finns att undvika att de förstörs. Många av dessa naturliga ekosystem binder mycket kol i vegetationen och marken. Uppodling innebär att mycket av kolen frigörs och ytterligare frigörs och ytterligare spär på växthuseffekten.

EU måste göra något åt att dessa ekosystem omvandlas till jordbruksmark så fort. När det är klimatnödläge och arter försvinner i snabb takt kan EU inte blunda för förlusten av naturliga ekosystem. Genom den här lagen, som ska stiftas i vår, finns en unik möjlighet att inkludera dem, säger Per Larsson, skogsexpert på WWF.

Rapporten visar att en stor del av de varor som importeras till EU kommer från dessa biodiversitetsrika regioner:

• Mer än hälften av savannen Cerrado i Brasilien, med rik och omfattande biologisk mångfald, har redan förstörts och omvandlats för soja- och nötköttsproduktion. Under 2019 utgjorde EU:s import av nötkött från Cerradon 26 procent av EU:s totala importerade nötkött och nästan en femtedel av nötköttsexporten från regionen.

• Cirka 14 procent av det argentinska området Chaco, som till stor del består av naturliga gräsmarker och savanner, omvandlades till jordbruk under 2000-talet, främst till sojaproduktion. Under 2019 importerade EU cirka 24 procent av sojan som exporterades från detta område.

• Liknande områden med hög biologisk mångfald, som till stor del inte klassas som skog, finns enligt rapporten i Afrika, USA och Sydostasien. Risken är att de också kan omvandlas och bli exempelvis palmolja- eller gummiplantage.

Vi menar att det är fullt möjligt att inkludera produkter från andra ekosystem i nya lagen, vilket också denna rapport visar. Annan EU-lagstiftning inkluderar redan andra ekosystem än skog, och många företag har också krav för andra naturliga ekosystem, avslutar Per Larsson.

Rapporten:
bifogas med mejlet alternativt mejla Nina (kontaktinfo nedan).

För frågor, kontakta:
Per Larsson, skogsexpert WWF, per.larsson@wwf.se, tel  070-961 17 52