WWF får 50 miljoner kronor från Postkodlotteriet

WWF får 50 miljoner kronor från Postkodlotteriet

Svenska Postkodlotteriet delar i år ut rekordhöga 460 miljoner kronor till 27 ideella organisationer. Världsnaturfonden WWF får ta emot 50 miljoner kronor för att rädda bergsgorillorna i Afrika och för naturvårdsprojekt på Madagaskar.

– Ett fantastiskt bidrag och ett stort tack till alla lottköpare! Pengarna gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt miljö- och naturvårdsarbete runt om i världen. Vinnarna är människor, djuren och naturen, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

Totalt har WWF fått ta emot 163 miljoner kronor sedan Postkodlotteriet startade för fyra år sedan.
I och med årets utdelning på 50 miljoner kronor – som sänds i programmet PostkodMiljonären i TV4 lördag 31 oktober – bidrar WWF bland annat till att rädda bergsgorillorna och bevara de sista tropikskogarna på Madagaskar. Därigenom skyddas utrotningshotade djur samtidigt som lokalbefolkningen får bättre försörjningsmöjligheter. Ett exempel är gorillaturismen där inkomster går både till gorillorna och till människorna i området. Pengar går också till arbetet för att få bukt med övergödningen och överfisket i Östersjön – med målet att få ett renare och friskare hav.

– Tack vare Postkodlotteriets stöd till WWF förra året kunde vi genomföra projekt över hela världen. Det handlar bland annat om att minska tjuvjakten, stoppa skövlingen av tropikskogar, arbete för att bevara Östersjöns unika miljö och minska klimatpåverkan, säger Lasse Gustavsson.

Klimatfrågan är en ödesfråga för hela mänskligheten. WWF arbetar över hela världen för att företag, politiker och vanliga människor ska sätta press på världens regeringar för att få till stånd ett starkt och rättvist klimatavtal i Köpenhamn i december 2009.

Postkodlotteriets 27 förmånstagare är: Alzheimerfonden, Amnesty International, Astma- och Allergiförbundet, Barncancerfonden, BRIS, Cancerfonden, Erikshjälpen, Friends, Greenpeace, Hand in Hand, Hjärt-Lungfonden, Kooperation Utan Gränser, Läkare Utan Gränser, MinStoraDag, Neurologiskt Handikappades Riksförbund, Plan Sverige, PostkodStiftelsen, Reumatikerförbundet, Rädda Barnen, Scouterna, Sjöräddningssällskapet, SOS-Barnbyar, Svenska Röda Korset, Sveriges Stadsmissioner, UNHCR, UNICEF och Världsnaturfonden WWF.

Fakta: WWF har fått 163 miljoner från PostkodLotteriet Det är fjärde året i rad som WWF får ta emot pengar från Postkodlotteriet i Sverige. Mellan 2006-2009 har WWF fått motta totalt 163 miljoner kronor (2009: 50 miljoner kronor, 2008: 50 miljoner kronor, 2007: 42,6 miljoner kronor, 2006: 20,5 miljoner kronor). Tack vare pengarna kan WWF genomföra viktiga delar av sin treåriga naturvårdsstrategi för att minska negativa klimateffekter, arbetet för att bevara värdefulla ekosystem i tropikerna och angelägna naturvårdsinsatser inom närområdet Sverige/Östersjön. Projekt i Mongoliet och arbetet för att rädda isbjörnen och pandan har också fått stöd.

Pressbild kan laddas ned på: www.wwf.se

För mer information, kontakta: Lasse Gustavsson, generalsekreterare, WWF Tfn: 08-624 74 02, 070-105 30 55

Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF Tfn: 08-624 74 03, 070-629 10 77 E-post: marie.vonzeipel@wwf.se

08-624 74 03 070-629 10 77 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se