WWF kräver hårdare tag från Reinfeldt efter ny larmrapport från Arktis

Klimatförändringen i Arktis går snabbare och slår hårdare än vad forskarna tidigare trott. Det visar en klimatrapport från WWF som släpps idag. Världsnaturfonden WWF kräver nu att regeringen tar ett större ansvar och skjuter till mer resurser till klimatarbetet.

Den nya rapporten, Arctic Climate Impact Science – An Update Since ACIA (Arctic Climate Impact Assessment), stärker bevisen för att issmältningen i Arktis och på Grönland går fortare än någonsin, vilket förstärker budskapet från tidigare larmrapporter. Forskarna varnar nu för att ekosystemen i dessa områden kan vara nära att drabbas av en tröskeleffekt. Det innebär att de riskerar att genomgå en snabb och plötslig förändring som i värsta fall inte går att stoppa eller reparera.

I FNs stora klimatrapport från förra året varnade forskarna för att havsnivån kan komma att stiga med 7,3 meter om hela istäcket på Grönland smälter bort.

– Även om det i dagsläget är omöjligt att förutspå exakt hur mycket och hur snabbt isen kommer att smälta, visar den nya WWF-rapporten att issmältningen under de senaste åren varit betydligt större än vad forskarna tidigare förutspått, säger Tom Arnbom, ansvarig för Världsnaturfonden WWFs Arktisprogram.

– De snabba klimatförändringarna i Arktis är skrämmande. Vi har bråttom om vi ska hinna ikapp och vända klimatförändringen – det forskarna förutspådde skulle hända om några årtionden har redan skett. Det är som om framtiden är redan här, säger Tom Arnbom.

– Vi kräver nu att regeringen lyfter frågan ännu högre på den politiska dagordningen och visar full handlingskraft. Reinfeldt har visat prov på engagemang i klimatfrågan, vilket ska berömmas, men de åtgärder som regeringen hittills åstadkommit är ändå långt ifrån tillräckliga om vi ska kunna hejda de dramatiska förändringar som är på väg att drabba Arktis och flera andra platser på jorden, säger Lasse Gustavsson, generalsekreterare på WWF.

– Målet är att Sverige ska bli en förebild och en positiv del av lösningen och att vi ska lyckas skära ned utsläppen inom Sveriges gränser på minst 40 procent till år 2020 och 90 procent till 2050, och då krävs att vi kavlar upp ärmarna och vågar visa ledarskap, säger Lasse Gustavsson.

Förutom krav på utsläppsminskningar vill WWF att regeringen satsar 4 miljarder kronor varje år för utveckling, kommersialisering och export av hållbara energilösningar.

Rapporten Arctic Climate Impact Science – An Update Since ACIA bifogas.

Läs mer om WWFs klimatarbete på www.wwf.se

WWF arbetar för att Sveriges regering och svenska företag ska: 1. Ta globalt ledarskap – Bli ledande inom klimat-området utifrån de unika förut-sättningar som Sverige har idag.
– Bli ledande i att initiera globala projekt som minskar CO2-utsläpp. Det kan vara projekt inom energi, IT, transport och/eller byggsektorn.
– Mäta direkt och indirekt CO2-påverkan av svenska aktiviteter i Sverige och resten av världen.

2. Exportera mera hållbara energilösningar – Svensk export är klimatsmart genom att svenska storföretag exporterar klimatsmarta lösningar till snabbväxande ekonomier som Kina och Indien.
– Svensk export är klimatsmart genom att kraftfullt stöd ges till de småföretag som kan och vill exportera klimatinnovativa lösningar med fokus på snabbväxande ekonomier som Kina och Indien.

3. Investera mera i hållbara energilösningar – Investeringar i Sverige ska vara klimatsmarta och resultera i minskningar av utsläppen inom våra gränser på minst 40 procent till 2020 och 90 procent till 2050. Detta sker främst genom kraftfulla satsningar på klimatsmarta transporter, klimatsmart boende, klimatsmarta livsmedel och förnyelsebar energiproduktion. – Investera i nya klimatinnovationer som har en global marknadspotential.

4. Konsumera mera klimatsmarta varor och tjänster – Inköp i Sverige ska vara hållbara genom att klimatsmarta produkter, tjänster och företag premieras till exempel genom klimatmärkning av produkter eller genom tydlig konsumentinformation.
– Svensk import är klimatsmart genom att klimatsmarta produkter, tjänster och företag premieras till exempel genom att handelshinder på klimatsmarta produkter tas bort.

För mer information, kontakta: Tom Arnbom, ansvarig WWFs Arktisprogram Tfn: 08-624-74 34, 070-554 40 66

John Swensson, pressassistent WWF Tfn: 08-624 74 21, 073-393 06 87 E-post: john.swensson@wwf.se

Tel: + 46 8 624 74 00 Direct: + 46 8 624 74 03 Fax: + 46 8 85 13 29 marie.vonzeipel@wwf.s e www.wwf.se