WWFs julklappstips: Stoppa den illegala jakten och hjälp en parkvakt i jul!

Vill du ge bort en gåva som gör skillnad? Nu satsar WWF extra mycket på arbetet med att förhindra den illegala och grymma jakten på elefanter, noshörningar och tigrar.
Stoppa juljakten – låt årets julgåva gå till parkvakterna.

Julhelgerna är rena julafton för tjuvjägarna då parkvakterna ofta åker hem till sina familjer. Tjuvjägarna passar på att skjuta djuren för att komma åt elfenbensbetar och noshörningshorn. Du kan bidra till att öka säkerheten, bland annat genom att skänka en månadslön för en parkvakt. De är stort behov av bättre utrustning; kikare, uniformer, skor och andra redskap i den hårda kampen mot tjuvjägarna. 200 kronor ger mat och förnödenheter för 10 dagars patrullering – 1000 kronor räcker till en månadslön för en parkvakt.

Läs mer på www.wwf.se/julgava samt www.wwf.se/parkvakt

Ge bort ett fadderskap– en julklapp som består
Hos WWF kan du bli symbolisk fadder till isbjörnen, pandan, gorillan, tigern och flera andra arter. Ditt stöd går till arbetet med att bevara hotade arter och deras unika livsmiljöer. Som givare av ett fadderskap bidrar du varje månad till WWFs viktiga arbete och för mottagaren av gåvan blir det en uppskattad present som räcker länge!

Läs mer på: http://www.wwf.se/gebort

Stötta arbetet med naturen och miljön – ge bort ett medlemskap
Skänk ett medlemskap i WWF Vänner (330 kr/år) eller Panda Planet (250 kr/år). Som WWF Vän får du medlemstidningen WWF EKO fyra gånger per år, tidningen bjuder på tankeväckande reportage och vackra naturbilden.

För alla barn och barnbarn finns Panda Planet. Ett års VIP-medlemskap kostar 250 kronor/år och för varje ny VIP-medlem planterar WWF ett nytt träd i Borneos regnskog. Panda Planet har en egen community för alla barn och unga.

Läs mer på: www.wwf.se/medlem

Klimatsmarta klappar
Julen är den högtid på året då det konsumeras som allra mest. Här några tips på klimatsmarta julklappar:

• Massage, fotbehandling, träningskort - gör gott i dubbel bemärkelse.
  • Teaterbiljetter, biobesök, konsertbiljetter, kurs – en upplevelse ger mer än konsumtion.
  • Designad källsortering - numera finns påsar och lådor för sortering hemma i köket som är så snygga att man inte vill ha dem under diskbänken.
  • Korg med svamp, bärburkar, saft och andra delikatesser. Plocka själv ihop en korg med ekologiska godsaker, helst närproducerade.

För frågor, kontakta:
Mariann Eriksson, marknadschef WWF, 0706-87 33 31