Miljön avgörande när Lyrestad bytte från olja till bioenergi

Report this content

Miljön var det avgörande argumentet när Lyrestad, strax utanför Mariestad skulle få ta del av den kommunala fjärrvärmen.
– Det fanns ett stort behov av att byta energikälla, från olja till biobränsle, både hos enskilda villaägare och från kommunens sida, säger Leif Rehnberg, fjärrvärmechef för Mariestad Töreboda Energi AB, MTEAB.

Lyrestad är ett litet samhälle i Mariestads kommun, som ligger vackert längs den östra sidan av Vänern. När det var dags för villaägare, företag och kommunala fastigheter i Lyrestad att erbjudas kommunal fjärrvärme, valde man att satsa på en transportabel biobränslepanna från Värmeprodukter. Pannan var på plats i slutet av 2006.

– Biobränsle är ett självklart val för MTEAB, som är ett kommunägt företag, det finns inga andra alternativ idag. Än så länge eldar vi med pellets i den nya anläggningen. Men vi hoppas också att snart få de lokala lantbrukarna engagerade och framöver bidra med olika typer av bränslen som till exempel flis i mindre fraktioner, hampolja och biogas, säger Leif Rehnberg.

Transportabla biobränsleanläggningar blir allt vanligare, särskilt för områden i utkanten av tätorterna. På så sätt kan fler få tillgång till miljövänlig fjärrvärme samtidigt som energibolagen inte låser sig vid ett enda alternativ utan kan flytta anläggningen till annan plats om förutsättningarna ändras.
Effekten på den nya pelletspannan av märket D’Allessandro från Värmeprodukter är 500 kilowatt. Som backup finns även en oljepanna på 900 kilowatt.

– Värmeförsäljningen kommer totalt att ligga på totalt två miljoner kilowattimmar och vi kommer att förbruka cirka 400 ton pellets på ett år, säger en mycket nöjd Leif Rehnberg.

Mariestad Töreboda Energi AB är ett av de bolag som tar beslut utifrån ett miljöperspektiv.
– Det är positivt att någon går före och visar vägen. Om fler företag skulle ta beslut med omtanke om miljön skulle omställningen från fossila bränslen till miljövänligare alternativ gå mycket fortare än den gör idag, säger Andreas Löfgren, vd för Värmeprodukter.