Sefyr Värme, bokslutskommuniké 2015 samt kvartalsrapport 1 okt - 31 december 2015

Report this content

Varmare än normalt under hela 2015 och fjärde kvartalet varmare än motsvarande period 2014. Detta har medfört lägre försålda volymer fjärrvärme än föregående år, framför allt under fjärde kvartalet. Leveranserna till industrikunder minskade för helåret med 19 GWh, till stor del dock hänförligt till planerat underhållsstopp hos en av de större industrikunderna tidigare under året.

EBITDA för fjärde kvartalet högre än under fjärde kvartalet 2014 och för helåret i nivå med föregående år.

• Positiv effekt av den nya prismodellen vilken, tillsammans med fortsatt god tillgänglighet vid koncernens anläggningar samt fokus på optimerad bränslemix, har begränsat resultateffekten av den minskade försäljningen.
  • Lägre underhållskostnader. Årets underhållsrevisioner genomfördes utan några oförutsedda händelser.

Nyckeltal      Kvartalet 1 okt - 31 dec  Perioden 1 jan - 31 dec
      2015 2014 2015 2014
Omsättning, mkr 166 181 581 619
EBITDA, mkr 91 85 235 237
Försäljning av värme och ånga   (GWh)   299 312 985 1 010

Rapporten finns tillgänglig på Sefyr Värmes (www.varmevarden.se) webbsida samt på begäran i pappersformat på Sefyr Värmes huvudkontor.

____________

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Ericsson, CEO, tel 08-557 624 26;  anders.ericsson@varmevarden.se

____________

Informationen är sådan som Sefyr Värme ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 16 februari 2016 kl 09.00.

Sefyr Värme AB (publ), Väståstrand 5, SE-702 32  ÖREBRO. Org.nr 556829-0075. Styrelsen har sitt säte i Örebro. Läs mer om bolaget på www.varmevarden.se.