Vem sa att kvinnor inte kan driva företag?

Report this content

Danmark är inte kända för deras stora andel kvinnliga företagare och uppvisar än dystrare statistik än Sverige vad gäller andelen företag som startas eller drivs av kvinnor. Det finns dock ett undantag ifrån den regeln och det är Mette Ditmer ifrån Silkeborg på Jylland. Mette Ditmer startade sitt första företag 1995 när hon var 24år gammal och har idag 10 anställda.

Mette Ditmer läste ekonomi då hon fick möjlighet att praktisera på ett stort exportföretag. Det gav henne mod och vilja att starta sitt eget företag som till en början sålde importerat glass och keramik. Som många små nystartade företag drev hon det ifrån sin bostad men det dröjde inte länge förrän behov av större lokaler uppstod. Det riktiga genombrottet kom då Mette började designa sin egen badrumskollektion och den självlärde formgivaren vann snabbt gehör för sin klassiskt skandinaviska stil med raka linjer och naturliga material. Under de senare åren har kollektion utökats till att även omfatta textilier och keramik.

2002 lanserades Mette Ditmer Design utomlands och finns numera i flera Europeiska huvudstäder men även i Mellan Östern, Nordamerika, Canada, och Afrika. Sedan en kort tid erbjuds Mette Ditmer omtyckta kuddarvaxdukar,kökshanddukarmuggar och skålar på det svenska e-varuhuset VarUnik.Vi vill erbjuda vacker färgstark design som genomsyras av god kvalité och med ett modernt tema säger vd Sofia Stahl. Mette Ditmer passar perfekt i vårt sortiment med sina starka färger och distinkta mönster. Det finns ett genomgående tema där stilrena skandinaviska former blandas med praktfulla färger och symmetriska mönster vilket vi tror uppskattas.

Privat är Mette Ditmer mamma till två barn och driver företaget tillsammans med sin man Claus Bærnholdt som ansvarar för försäljning, logistik och ekonomi. Även systern Lone Ditmer arbetar i koncernen med speciellt fokus på marknadsföring och export.

Mette är stolt över sitt kraftigt växande företag men medger också att det har inneburit mycket, om än spännande arbete. Företaget är som ett tredje barn och dessutom det mest krävande, avslutar hon.

För ytterligare information om Mette Ditmer eller försäljningsstället VarUnikvänligen kontakta vd, Sofia Stahl på sofia.stahl@varunik.se alt 08-410 167 60, 0760 930 676.

För mer information om VarUnik vänligen kontakta vd, Sofia Stahl på sofia.stahl@varunik.se alt 0760 930 676.

e-Varuhuset VarUnik handplockar kvalitativa och kreativa inredningsdetaljer som man normalt kanske inte har tillgång till. Vi erbjuder bl.a. unikt designad inredning som t.ex. sängkläderullplädar och vaxdukar