Högt tempo i utvecklingen av Vårvik

Report this content

Det är hög åtgång på markanvisningarna på Vårvik. I veckan har det tredje markanvisningsavtalet skrivits på med bostadsbolaget Jemmett som erbjuder moderna, energieffektiva och hållbara hyresrätter till framtida Vårviksbor.

Jemmett har skrivit på det tredje markanvisningsavtalet på Vårvik och har därmed blivit tilldelad ett kvarter placerat mitt emellan de kvarter som Tapajos och Eidar tilldelats. Detta bara ett fåtal veckor efter att avtal nummer två signerats av Göteborgsbaserade Tapajo. Intresset för att bygga på Vårvik är stort, både regionalt och nationellt. Genom varierad inriktning på avtalen växer en spännande bild fram av den stadsdel vi har att vänta oss.

Ambitionen hos Jemmett är att skapa moderna och lättskötta 65+hem som ger de boende möjligheten att njuta av livets goda, samtidigt som de i största möjliga mån tar ansvar för de energi- och miljömässiga belastningar byggbranschen står för. Jemmett erbjuder energineutrala bostäder i trä i kombination med Svanencertifiering samt flera andra miljöinsatser.

– Att få vara med och bygga upp ett nytt område som från början planeras med fokus på klimatet och ett hållbart liv känns väldigt meningsfullt och passar oss perfekt, säger Carlos Andersson, VD för Jemmett AB.

– Vi ser att det finns ett stort intresse bland dagens 65-plussare att leva mer hållbart. Vi vill skapa förutsättningar för det genom att bygga Sveriges miljövänligaste hyresrätter för äldre. Jemmetts lägenheter på Vårvik beräknas vara färdiga och inflyttningsklara under 2023.

Vårviks Stadsdelsutvecklare, Malin Nyberg säger så här om samarbetet ”Vårvik får i och med Jemmett sin första träbyggnad som också byggs som passivhus, helt i linje med Vårviks profil. Det är otroligt kul att Vårviks koncept om hållbart och socialt samhällsbyggande lockar nya exploatörer till Trollhättan.”

Jemmetts tilldelade område är markerat i lila i bilden ovan. Bostäderna beräknas vara färdiga och inflyttningsklara under 2023.

För ytterligare information, kontakta:

Anders Torslid, vd. Tel: 0520- 47 45 43. E-post: anders@varvik.trollhattan.se

Malin Nyberg, stadsdelsutvecklare. Tel: 0520-52 81 74. E-post: malin.nyberg@trollhattan.se

Vårvik är Trollhättans nya stadsdel. En grön, skön och urban plats, precis intill älven, nästan mitt i stan. Här kommer du kunna bo, jobba, uppleva och umgås. Hos oss är driv, engagemang och hållbarhet extra viktigt. En historisk plats med mycket framtidstro. Välkommen till Vårvik.

Citat

Malin Nyberg, stadsdelsutvecklare