Ny exploatör klar på Vårvik

Report this content

Under hösten utlyste Trollhättan Exploatering, ansvariga för utvecklingen av Vårvik en markanvisningstävling gällande det fjärde och sista kvarteret, Läderkulan, i byggnadsetapp ett på Vårvik. Efter noggrann granskning av de inskickade anbuden har Trollhättan Exploatering beslutat tilldela markanvisningen för kvarter Läderkulan till Serneke. Stort grattis!

Vinnare av markanvisningstävling
Under höstens
markanvisningstävling utmärkte sig Serneke och vann därmed tävlingen där de tilldelas ett kvarter i ett av Vårviks bästa lägen. I direkt anslutning till älven, promenadstråk och dessutom nära kollektivtrafik och boendeservice. Malin Nyberg, stadsdelsutvecklingschef för Vårvik säger så här om beslutet.

Serneke lämnade in ett förslag som höll en hög hållbarhetsnivå, både ur social och ekologisk synpunkt. Det faktum att 15 procent av bostäderna kommer öronmärkas till personer med mindre gynnsamma socio-ekonomiska förutsättningar är också en bidragande aspekt. Dessutom har de tagit fram en gestaltningsidé som stämmer väldigt väl överens med de gamla fabriksbyggnaderna och gestaltningsprogrammet. Vi ser fram emot detta samarbete med Serneke.

Detta händer nu
De olika byggnadsetapperna på Vårvik, totalt fyra stycken, är indelade i olika kvarter. Denna första etapp, etapp ett, består av fyra kvarter som har tilldelats varsin exploatör. Det aktuella kvarteret, inringat och markerat i grönt ovan var det sista i etappen att åberopas och därmed är exploatörerna fulltaliga i etapp ett. Precis som sina etappgrannar har Serneke nu två år på sig att projektera och presentera sitt byggnadsförslag utifrån sitt vinnande koncept. Detta för att säkerställa att byggnaden kommer uppfylla Vårviks hårda hållbarhets- och gestaltningskrav.

Jon Blomberg, affärschef projektutveckling på Serneke säger följande om deras etablering på Vårvik.

–  Vårvik är en väldigt spännande ny stadsdel i Trollhättan som kommer erbjuda invånarna en hållbar livsstil med många naturvärden i en miljö präglad av sin industrihistoria. I vårt förslag har utgått ifrån dessa värden och skapat ett hållbart kvarter med attraktiva bostäder och inbjudande ytor för möten, aktiviteter och gemenskap. Vi är väldigt glada och stolta över att Trollhättan Exploatering AB gett oss möjligheten att tillsammans fortsätta utveckla kvarteret Läderkulan.

(Visionsbild av Sernekes framtida kvarter på Vårvik. Observera att gestaltningen endast är ett förslag. Bild framtagen av Semrén & Månsson Arkitekter.)

För ytterligare information, kontakta:

Anders Torslid, vd. Tel: 0520- 47 45 43. E-post: anders@varvik.trollhattan.se

Malin Nyberg, stadsdelsutvecklingschef. Tel: 0520-52 81 74. E-post: malin.nyberg@trollhattan.se

Vårvik är Trollhättans nya stadsdel. En grön, skön och urban plats, precis intill älven, nästan mitt i stan. Här kommer du kunna bo, jobba, uppleva och umgås. Hos oss är driv, engagemang och hållbarhet extra viktigt. En historisk plats med mycket framtidstro. Välkommen till Vårvik.

Citat

Malin Nyberg, stadsdelsutvecklingschef för Vårvik