Varyag Resources förlänger anmälningsperioden till 27 juli

Detta pressmeddelande får inte distribueras eller offentliggöras i Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada eller Nya Zeeland. Erbjudandet om att teckna aktier i Varyag Resources AB – som ger en unik möjlighet att investera i ryska onoterade aktier inom råvarusektorn - har mött stort intresse under den roadshow bolaget nyligen genomfört. Erbjudandet har dock sammanfallit med en generell oro på finansmarknaderna i Sverige såväl som globalt, speciellt inom emerging markets och råvarusektorn. Mot bakgrund härav och i syfte att erbjuda samtliga investerare möjlighet att aktivt kunna ta ställning till erbjudandet att teckna aktier i Varyag Resources AB har styrelsen beslutat att erbjuda en förlängd anmälningsperiod - Den förlängda anmälningsperioden löper till och med den 27 juli 2006. - Bolaget förbehåller sig rätten att tidigarelägga sista dagen för anmälan. Om så sker kommer detta meddelas genom pressmeddelande senast tre handelsdagar innan sådan dag infaller. - De som under den ursprungliga anmälningsperioden till och med den 13 juni 2006 gjort anmälan om teckning av aktier äger rätt att återkalla sådan anmälan. Intressenter som anmält teckning av aktier i Varyag Resources AB och önskar kvarstå med sin gjorda anmälan behöver inte vidta några åtgärder med anledning av förlängningen. - Beräknat datum för offentliggörande av utfallet i erbjudandet är den 1 augusti 20061). - Beräknad dag för betalning är omkring den 4 augusti 20061). - Beräknad första dag för handel med BTA på First North är den 7 augusti 20061). - Beräknad sista dag för handel med BTA är den 25 augusti 20061). - Beräknad första dag för handel i aktien på First North är den 28 augusti 20061). 1) Tidpunkten kan komma att tidigareläggas om bolaget beslutar att tidigarelägga sista dagen för anmälan. ”Varyag Resources har en långsiktig placeringsstrategi. Värderingsskillnaden mellan onoterade och noterade bolag i Ryssland kvarstår, trots den senaste tidens börsfall. Vi ser en god avkastningspotential i förhållande till risk kommande år. Den bedömningen påverkas inte av turbulensen på finansmarknaderna”, säger Varyag Resources VD Torbjörn Gunnarsson. Bakgrund till förlängd anmälningsperiod Varyag Resources AB (”Bolaget”) erbjuder en unik möjlighet att långsiktigt investera i ryska onoterade bolag inom råvarusektorn. Erbjudandet om att teckna aktier i Bolaget har mött stort intresse under den roadshow Bolaget genomfört i Sverige och utomlands under maj och juni. Erbjudandet har dock sammanfallit med en generell oro på finansmarknaderna i Sverige såväl som globalt, speciellt inom emerging markets och råvarusektorn. Det har bidragit till att potentiella investerare valt att fokusera på sin befintliga portfölj och på den mer kortsiktiga utvecklingen i stället för nya investeringsmöjligheter. Mot bakgrund härav och i syfte att erbjuda samtliga investerare möjlighet att aktivt kunna ta ställning till erbjudandet att teckna aktier i Bolaget har styrelsen beslutat att förlänga anmälningsperioden till och med den 27 juli 2006. Styrelsen förbehåller sig dock rätten att tidigarelägga sista dagen för anmälan. En sådan tidigareläggning kommer att föregås av ett pressmeddelande senast tre handelsdagar före den tidigarelagda sista dagen för anmälan. Det förlängda erbjudandet (”Erbjudandet”) omfattar på samma sätt som tidigare en nyemission om högst 20 miljoner aktier och lägst 8 miljoner aktier. Priset på de nyemitterade aktierna uppgår till 50 kr per aktie. Genom nyemissionen kommer Bolaget att tillföras högst 1 000 mkr och lägst 400 mkr. Härutöver kan Bolaget, på HQ Bank ABs (”HQ Bank”) begäran, komma att genomföra en nyemission om ytterligare högst 3 miljoner aktier, vilket motsvarar högst 150 mkr, i syfte att täcka en eventuell övertilldelning (”Övertilldelningsoptionen”). Villkor för Erbjudandet och dess förlängning Erbjudandets omfattning Omfattningen av Erbjudandet beror på intresset från privata och institutionella investerare att förvärva aktier i Bolaget. Erbjudandet omfattar lägst 8 000 000 aktier och högst 20 000 000 aktier. Erbjudandet kan härutöver komma att omfatta ytterligare 3 000 000 aktier om Övertilldelningsoptionen utnyttjas. Anmälan och anmälningsperiod Anmälningsperioden löper till och med den 27 juli 2006. Styrelsen kan dock besluta om att tidigarelägga eller senarelägga såväl sista dag för anmälan som sista dag för betalning. En tidigareläggning kommer att föregås av ett pressmeddelande senast tre handelsdagar före den tidigarelagda sista dagen för anmälan. En anmälan om förvärv av aktier inom ramen för Erbjudandet skall avse två (2) eller flera hela handelsposter om vardera 100 aktier. Det lägsta antal aktier som tilldelas är således 200 aktier. Återkallelse av tidigare gjord anmälan Anmälningar som gjorts under den ursprungliga anmälningsperioden, den 29 maj 2006 till och med den 13 juni 2006, kan återkallas. Anmälan som ej återkallas förblir bindande. Återkallelse skall ske senast fem (5) arbetsdagar efter offentliggörandet av det tilläggsprospekt som kommer att upprättas (se nedan). Återkallelse skall göras skriftligen till den emissionsbank till vilken ursprunglig anmälan inlämnats, i enlighet med de närmare instruktioner som kommer att återfinnas i det tilläggsprospekt som kommer att upprättas. Så snart tilläggsprospektet offentliggjorts kommer Bolaget att meddela detta i pressmeddelande, varvid även kommer att meddelas vilken dag som är sista dag för återkallelse av anmälan. Intressenter som anmält teckning av aktier i Bolaget och önskar kvarstå med sin gjorda anmälan behöver inte vidta några åtgärder med anledning av förlängningen. Betalning Betalning för tilldelade aktier skall ske till fullo kontant i enlighet med anvisningarna på avräkningsnotan, vilket beräknas vara omkring den 4 augusti 2006. Bolaget kan dock besluta om att tidigarelägga eller senarelägga sista dagen för betalning. En tidigareläggning kommer endast kunna ske om Bolaget beslutar att tidigarelägga sista dagen för anmälan, vilket i förekommande fall kommer att offentliggöras i pressmeddelande senast tre handelsdagar före den tidigarelagda sista dagen för anmälan. Om full betalning inte erlagts på det datum som angivits på avräkningsnotan kan tilldelade aktier överlåtas eller säljas till någon annan som anmält sitt intresse eller av Bolaget utsedd lämplig person. Om sådan överlåtelse sker till lägre pris än teckningspriset skall den som ursprungligen fick tilldelningen svara för mellanskillnaden. Handel med betalda tecknade aktier och erhållande av aktier Handel med BTA äger rum på First North vid Stockholmsbörsen under perioden 7 augusti 2006 till och med omkring den 25 augusti 2006, då handeln med BTA upphör. Omkring den 1 september 2006 kommer BTA ha bokats ut och aktier bokas in på innehavarens VP-konto utan avisering från VPC. Från och med omkring den 28 augusti 2006 kommer Bolagets aktier handlas på First North. Om styrelsen beslutar att tidigarelägga sista dagen för anmälan kan ovan beskrivna datum komma att förändras. Villkor för Erbjudandets genomförande Erbjudandet är villkorat av att extra bolagsstämma i Bolaget i samband med anmälningsperiodens utgång fattar erforderliga beslut om nyemission av aktier i Erbjudandet och de ändringar av bolagsordningen som erfordras för att genomföra sådan emission. Bolaget förbehåller sig rätten att återkalla Erbjudandet om färre än 8 000 000 aktier tecknas. Vidare förbehåller sig Bolaget rätten att tidigarelägga eller senarelägga såväl sista dagen för anmälan som sista dag för betalning. Erbjudandet är även villkorat av att Erbjudandets genomförande eller en framgångsrik marknadsintroduktion, enligt Bolagets bedömning, inte avsevärt försvåras av lagstiftning, domstolsbeslut eller annan händelse utanför Bolagets kontroll, såsom väsentligt försämrade marknadsförutsättningar, i Sverige, Ryssland eller annat land. Indikativ tidsplan1) Anmälningsperiod: till och med 27 juli 2006 Beräknat datum för offentliggörande av utfallet i Erbjudandet: 1 augusti 2006 Betalning: omkring 4 augusti 2006 Beräknad första dag för handel med BTA på First North: 7 augusti 2006 Beräknad sista dag för handel med BTA på First North: 25 augusti 2006 Beräknad första dag för handel med Bolagets aktier på First North: 28 augusti 2006 1) Samtliga ovanstående datum kan komma att tidigareläggas om Bolaget beslutar att tidigarelägga sista dagen för anmälan. Tilläggsprospekt Med anledning av de förändrade omständigheterna kommer Bolaget att offentliggöra ett tilläggsprospekt till tidigare offentliggjorda prospekt daterat den 18 maj 2006. Detta tillägg kommer att offentliggöras efter godkännande och registrering av Finansinspektionen och kommer därefter att finnas tillgängligt på Bolagets hemsida (www.varyag.se), HQ Banks hemsida (www.hq,se) samt Avanzas hemsida (www.avanza.se). Så snart tilläggsprospektet offentliggjorts kommer Bolaget att meddela detta i pressmeddelande. För ytterligare information, vänligen kontakta: Torbjörn Gunnarsson, VD Varyag Resources AB, Telefon: +46 (0)8 771 85 00, +46 (0)70 486 17 18 Sven Hirdman, Styrelseordförande Varyag Resources AB, Telefon: +46 (0)70 244 32 10 Varyag Resources är ett private equity-bolag vars aktier kommer att tas upp till handel på First North vid Stockholmsbörsen. Bolagets övergripande mål är att ge aktieägarna en god total avkastning. Affärsidén är att investera, aktivt förvalta och avyttra investeringar huvudsakligen i onoterade bolag inom råvarusektorn i Ryssland och övriga OSS. Varyag Resources erbjuder därmed en unik investeringsmöjlighet för aktiemarknadens aktörer.