Varyag Resources har beslutat att utnyttja en köpoption gällande tre ryska skogsbolag

Varyag Resources har beslutat att utnyttja ett köpoptionsavtal som ingåtts med Vostok Nafta gällande tre ryska skogsföretag. Varyag Resources kommer i enlighet med avtalet att förvärva 40 procent av de tre skogsbolagen PIK-89, Tubales och Tubalesprom i Ust Ilimsk för toalt 10,9 miljoner USD. Skogsbolagens sammanlagda tillåtna avverkning av rundvirke uppgår till cirka 1 miljon kubikmeter medan den årliga avverkningen är cirka 750.000 kubikmeter. Affären inkluderar tre sågverk med en produktion på omkring 120.000 kubikmeter per år. Beträffande övriga investeringar som omfattades av köpoptionsavtalet med Vostok Nafta har Varyag Resources kommit överens med Vostok Nafta om att Varyag kommer att driva bergmaterialprojektet Russkaya Gornaya Kompaniya vidare på egen hand. Varyag Resources är i slutskedet av att träffa ett avtal. Varyag Resources fortsätter diskussionerna med Trans-Nafta avseende finansiering av utvecklingen av Trans-Naftas gasverksamhet. Det fortsatta arbetet på kolprojektet Iskra ligger nere i avvaktan på att frågor gällande Iskras gruv- och exploateringslicens har lösts till företagets fördel. Varyag Resources kommer att publicera sin första delårsrapport, i egenskap av noterat bolag, den 20 november, omfattande perioden 1 januari – 30 september 2006.