Varyag Resources noteras den 7 augusti – aktier motsvarande 441 MSEK tecknades

Detta pressmeddelande får inte distribueras eller offentliggöras i Amerikas Förenta Stater, Australien, Japan, Kanada eller Nya Zeeland. Erbjudandet att teckna aktier i Varyag Resources har rönt ett stort intresse. Handel med Varyag Resources BTA (betalda tecknade aktier) kommer att ske från och med den 7 augusti 2006 på Stockholmsbörsens nya lista First North. Intresset för förvärv av aktier i Varyag Resources har varit stort från den svenska allmänheten och institutionella investerare både i Sverige och internationellt. Antalet aktieägare kommer efter genomfört erbjudande att uppgå till cirka 2 700. Det utländska ägandet beräknas initialt uppgå till cirka 22 procent. - Det är glädjande att i rådande marknadsläge se ett så pass stort intresse för vår aktie och därmed också vår inriktning mot den ryska private equity-marknaden, säger Varyag Resources VD Torbjörn Gunnarsson. Totalt tecknades 8 818 800 aktier. Efter betalning innebär det att Varyag Resources tillförs 440 940 000 kronor, före emissionskostnader. Varyag Resources kommer att handlas på Stockholmsbörsens First North lista under kortnamnet VARY, från och med den 28 augusti 2006. Under perioden 7 augusti 2006 – 25 augusti 2006 kommer handel att ske med BTA (betalda tecknade aktier). Den 7 augusti 2006 påbörjar HQ Bank sitt åtagande som likviditetsgarant, initialt i BTA och sedermera i bolagets aktier. HQ Bank har varit lead manager och sole bookrunner med Alfa Bank som Senior co manager och Avanza som Co manager. För ytterligare information, vänligen kontakta: Torbjörn Gunnarsson, VD Varyag Resources, Telefon: +46 70 486 17 18