Albihns första hyresgästen i Svea Artilleri

Immaterialrättsbyrån Albihns blir första hyresgäst i Vasakronans projekt Svea Artilleri på Valhallavägen (f d Försvarshögskolan).

Hyreskontraktet omfattar ca 2250 m² kontor och inflyttning är planerad till mars 2009. NAI Svefa var konsult åt hyresgästen i valet och upphandlingen av nya lokaler.

Idag sitter Albihns i hörnet Sturegatan och Linnégatan på Östermalm. Albihns projektledare för flytten, kommunikationschef Eva Cohen, kommenterar valet av ny lokal:
- Vi har under det senaste halvåret letat efter mer effektiva lokaler. Svea Artilleri känns helt rätt. Kombinationen av det äldre yttre och det moderna inre är mycket tilltalande och passar oss – Albihns är ett modernt företag med rötter i 1800-talet. Vi är övertygade om att vi kommer att trivas ”kanonbra” i Svea Artilleri.

Projektet Svea Artilleri genomförs i etapper och omfattar upprustning och modernisering av de befintliga regementsbyggnaderna från 1870-talet, tillskapande av ett garage under den gamla kaserngården samt möjlighet till nybyggnation på delar av gården ovanpå garaget.

- Det känns oerhört glädjande att Albihns väljer att flytta sitt kontor till Svea Artilleri. Det kommer att bli fantastiskt fina lokaler – öppna, ljusa, luftiga och yteffektiva, säger Vasakronans projektuthyrare Johan Einarsson.
- Uthyrningsarbetet för resterande del av projektet fortsätter nu, och diskussioner förs med flera intressenter i olika storlekar, från ett par hundra kvadratmeter till många tusen. Men än finns gott om plats för fler företag, berättar Leif Garph, Vasakronans vVD och regionchef i Stockholm.

Totalt omfattar projektet Svea Artilleri ombyggnad av ca 14 000 m² befintlig lokalyta, ny garageanläggning med ca 230 P-platser samt möjlighet att bygga två nya byggnader om ca 3500 m² vardera.