Bättre stämning på jobbet när chefen sitter i kontorslandskapet

På de arbetsplatser där chefen sitter i kontorslandskapet tillsammans med övriga är det fler som upplever att stämningen är god och fler som trivs än om chefen sitter avskilt. Färre är stressade och strukturen upplevs som mindre hierarkisk. Dessutom främjas dialogen på arbetsplatsen. Det visar fastighetsbolaget Vasakronans undersökning Kontorsbarometern.

Vasakronan har frågat 1 000 personer som jobbar på kontor om deras arbetsmiljö. Undersökningen visar att där högste chefen själv sitter i kontorslandskapet är det fler som instämmer i att stämningen är god och alla på kontoret trivs (60 procent) än där chefen sitter i avskilt (54 procent). Det är också färre som instämmer i att kontorets utformning har stor betydelse för förekomsten av stress och utbrändhet (87 procent) än om chefen sitter avskilt (92 procent). Där högste chefen själv sitter i kontorslandskapet är det lättare att själv påverka sitt arbete, tidpunkten för sin semester och företagets framtid. - Det finns flera olika skäl till hur våra hyresgäster utformar sina kontor, och det här är ytterligare en viktig parameter som kanske kommit i skymundan tidigare. Självklart är det viktigt att alla trivs på kontoret, säger Håkan Bryngelson, VD på Vasakronan. Fortsättningsvis kommer vi att informera våra kunder om detta när de ska inreda sina kontor. Kontorsbarometern visar att chefen oftast har eget rum, 73 procent har eget rum med eller utan insyn. Däremot behöver det inte vara det finaste rummet som chefen sitter i, 63 procent sitter ungefär som alla andra och 37 procent har det finaste rummet. Fler inom den offentliga sektorn uppger att chefen sitter i det finaste rummet (41 procent) än i den privata sektorn (36 procent). Hälften av de som medverkat i undersökningen (50 procent) svarar att de föredrar att chefen sitter med alla andra på kontoret. Om chefen sitter i kontorslandskapet påverkar det dialogen mellan chef och medarbetare på ett positivt sätt. Men där chefen sitter avskilt är det färre som instämmer i att det är högt i tak, att man kan tala om allt och att lokalerna främjar dialog, men det är fler som instämmer i att cheferna håller sig för sig själva, och att det blir tyst när chefen kommer in i rummet. Klyftan mellan chefen och medarbetarna tycks vara större när chefen sitter avskilt än i kontorslandskap. - En stor fördel med att chefen sitter med alla medarbetare är att interaktionen blir snabb. Man kan snabbt lösa problem och de hinner inte växa sig stora, säger teknologie doktor Alan Dilani, chef för Research Center Design & Health i Stockholm, som forskat mycket på kontorets utformning och hälsa. Önskas ytterligare information kontakta Håkan Bryngelson, VD Vasakronan, tel 08-783 21 05. Bilder/grafik på www.vasakronan.se