Vasakronan gör bytesaffär med Wihlborgs i Malmö

Vasakronan och Wihlborgs gör en bytesaffär med fastigheter i centrala Malmö.

Vasakronan förvärvar genom en bolagsaffär fastigheten Priorn 2 på St Johannesgatan invid Triangelns Köpcentrum. Köpeskillingen uppgår till 145 Mkr och beräknad direktavkastning är närmare 7 procent. Fastigheten är på cirka 10 000 m2, varav 5 700 m2 kontor och resten butiker, bostäder och garage.

Vasakronan säljer till Wihlborgs fastigheten Neptun 6 på Västergatan för 85 Mkr. Fastigheten är på cirka 5 000 m2 och innehåller enbart kontor. Fastigheten kommer att bli helt tom när Domstolsverket flyttar ut vid årsskiftet 2008/2009. Tillträden sker omgående.

- Vasakronan i Malmö har en stark position kring Triangelns köpcentrum och vi förstärker vår strategiska position genom detta fastighetsförvärv, kommenterar Anders Kjellin, regionchef för Vasakronan i Malmö. Fastigheten ligger precis vid uppgången till den blivande Citytunnelstationen och kompletterar väl vårt befintliga fastighetsbestånd.

Vasakronan är en av de största aktörerna på kommersiella lokaler i centrala Malmö. Fastighetsbeståndet, 34 fastigheter, ligger mycket centralt och sträcker sig till stora delar från Triangeln till Stortorget till Inre och Västra Hamnenområdet. Fastighetsbeståndet i Malmö har ett marknadsvärde på cirka 5,8 miljarder kronor.