Vasakronan hyr ut till kinesiska telekombolaget ZTE i Kista Science Tower

Den kinesiska telekomjätten ZTE flyttar in på nittonde våningsplanet i Kista Science Tower. Ett avtal har tecknats med Vasakronan om 700 kvadratmeter kontor. ZTE är ett av Kinas största telekombolag.

En mindre forsknings- och utvecklingsavdelning från ZTE, Wistron Telecom, har haft sitt kontor i Kista Science Tower sedan våren 2003. Nu utökar ZTE sin nordiska verksamhet med ett försäljningskontor och räknar med att nyanställa ett antal medarbetare för att snabbt kunna komma in på den nordiska marknaden. Ett antal personer från huvudkontoret i Zhenzhen finns redan på plats. Den nordiska marknaden räknas som en viktig köpstark marknad, med stor mognad och många vana teknikanvändare. - För ZTE var det naturligt att välja Kista som bas, säger Betty Cui, vd för det nystartade bolaget. Här finns en enorm kompetens inom telefoni och servicen i Kista Science Tower är utmärkt. - Vi är inte bara här för att sälja våra produkter, utan även för att hitta nya samarbetspartners för nya projekt, fortsätter Betty Cui. Vasakronan äger hela Kista Science Tower sedan augusti 2004. I enlighet med tidigare optionsavtal köptes då NCCs resterande andel av fastigheten. Av den uthyrningsbara ytan på cirka 45 000 kvadratmeter är drygt 45 procent hittills uthyrt. De senast inflyttade företagen är Citrix och Simple Concepts Scandinavia. Det finns en omfattande serviceverksamhet i huset, med bland annat reception, telefoni, vaktmästeri, restauranger och konferens.