Peab och Fabös köper I5 i Östersund

Report this content

Vasallen AB säljer I5 till Fältjägaren Fastigheter AB, ett bolag ägt av Peab och Fastighetsaktiebolaget Östersund-Storsjön (Fabös). De nya ägarna tillträder den 1 oktober. Vasallen ska nu koncentrera sina insatser i Östersund på den fortsatta utvecklingen av ATS och F4. Vasallen förvärvade I5 och ytterligare sex försvarsanläggningar från Fortifikationsverket efter försvarsbeslutet 2004. I5 tillträddes 1 augusti i år. - Det är första gången Vasallen säljer en anläggning innan vi genomfört vårt omvandlingsarbete men tillsammans med kommunen har vi konstaterat att detta är en bra lösning för Östersund. Genom försäljningen av I5 får vi ett lokalt engagemang och ytterligare en stark aktör som kan bidra till att lyfta fastighetsmarknaden i Östersund, säger Jan-Peter Jonsson, VD i Vasallen AB. Kommunens önskemål Jens Nilsson, kommunstyrelsens ordförande, är nöjd med försäljningen. - Det ligger helt i linje med kommunens önskemål som uttalades redan i vintras; att Vasallen medverkar till utveckling av våra regementsområden – gärna tillsammans med privata intressenter. Att dessa representeras av Fabös med Maths O Sundqvist och Peab med Mats Paulsson är mycket positivt, säger Jens Nilsson. Bostäder och arbetsplatser Peabs och Fabös intention är att i samarbete med kommunen utveckla området att bli attraktivt för både boende och arbetsplatser. Under det inledande året är Försvarsmakten kvar som största hyresgäst, och under tiden de avvecklar verksamheten kommer arbetet fokuseras på framtagande av en ny detaljplan för området. -Vi ser det som en strategisk investering i ett vackert beläget område i staden. Nära både naturområde och stadskärna och med en fantastisk vy över Storsjön. Dessutom känns det roligt att kunna bidra till de investeringar som krävs i samband med omställningen från militärort till något nytt, säger Maths O Sundqvist, ägare till Fabös. I5-området omfattar 37 hektar och har ca 61 000 kvm uthyrbar lokalarea, främst bestående av kaserner, kontor, verkstadslokaler och förråd. Köpeskillingen utgår från ett fastighetsvärde om 55 Mkr.