Fastighetsutvecklaren Vasallen når rekordresultat

Vasallen, ett av Sveriges ledande fastighetsutvecklingsbolag, redovisar ett starkt resultat för 2010. Nettoomsättningen uppgick till 255 (245) Mkr. Rörelseresultatet uppgick till 479 (-30) Mkr. Bakgrunden är ett framgångsrikt utvecklingsarbete med bland annat ökade värden på exploateringsbar mark samt lyckade försäljningar av färdigutvecklade objekt.

Under 2010 var flera av Vasallens områden färdigutvecklade och företaget avyttrade fastigheter för drygt 1,4 miljarder kronor vilket innebar goda projektvinster.

”Trots en osäker inledning har fastighetsmarknaden utvecklats positivt under 2010. För Vasallen har det varit ett bra år. Flera av våra områden färdigutvecklades under året och vi genomförde framgångsrika försäljningar på flera orter, bland annat i Östersund och i Visby”, säger Håkan Steinbüchel, VD Vasallen AB.

Exploatering av mark för bostadsproduktion och kommersiella miljöer sker på flera orter. För närvarande pågår planarbete med målet att skapa byggrätter för bostäder i Karlskrona, Borås, Strängnäs, Södertälje, Visby och Vaxholm. Sammantaget rör det sig om byggrätter för ca 6 000 bostäder.

”Vi arbetar intensivt med utvecklingsarbete på flera orter i Sverige och vi förväntar oss flera färdiga detaljplaner under 2011 vilket skapar ytterligare värden. Det innebär att vi mycket positiva inför utvecklingen 2011.”, säger Håkan Steinbüchel, VD Vasallen AB.

Fakta om Vasallens bokslut 2010:
-Nettoomsättningen uppgick till 255 (245) Mkr, varav hyresintäkter 220 (217) Mkr.
-Driftöverskottet ökade till 97 (77) Mkr.
-Värdeförändringarna i fastighetsbeståndet uppgick till 416 (–70) Mkr.
-Rörelseresultatet uppgick till 479 (–30) Mkr.
-Resultatet efter skatt uppgick till 472 (–26) Mkr.
-Nyuthyrningen uppgick till 32 000 (41 000) kvm lokalarea.
-Investeringarna uppgick till 213 (427) Mkr.
-Fastighetsförsäljningar uppgick till 1 432 Mkr.

För mer information besök www.vasallen.se eller kontakta:
Håkan Steinbüchel, VD Vasallen AB, 019-764 86 01, 073-094 94 30

Om Vasallen
Vasallen är en renodlad fastighetsutvecklare som driver projekt från köp till försäljning med fokus på tillväxtorter i
Sverige. Vasallen utvecklar idag 450 000 kvm lokalyta och 600 hektar mark på 9 orter i landet. Läs mer på
www.vasallen.se