Fastighetsutvecklaren Vasallen säljer samtliga tillgångar

Under 2010 avyttrade det statliga fastighetsutvecklingsbolaget Vasallen fastigheter för drygt 1,4 miljarder kronor. Nu har företagets styrelse fattat beslut om att avyttra samtliga tillgångar i ett paket. Försäljningen omfattar projektorganisation, fastighetsbestånd och exploateringsområden. Transaktionen bedöms kunna genomföras under 2011.

-          Vasallen har sedan starten 1997 skapat betydande fastighetsvärden. Företaget är idag en av Sveriges ledande fastighetsutvecklare. Nu söker vi en ansvarsfull ägare som ser möjligheter i att långsiktigt vidareutveckla och förädla företagets tillgångar. Vi bedömer marknadsläget de kommande åren som gynnsamt och är positiva inför utvecklingen under 2011, säger Charlotte Axelsson, styrelseordförande Vasallen AB.

Arbetet med att utveckla befintliga projekt fortsätter. För närvarande pågår planarbete med målet att skapa byggrätter för bostäder i Vaxholm, Strängnäs, Borås, Visby och Karlskrona.

-          Vi har under de senaste åren renodlat portföljen och har nu tyngdpunkten på bostadsexploatering. Vi arbetar intensivt med utvecklingsprojekt på nio orter i Sverige. Vi letar dessutom aktivt efter nya etableringar och är involverade i flera diskussioner. Jag är med andra ord övertygad om att vi kan erbjuda intresserade köpare ett mycket spännande företag, säger Håkan Steinbüchel, VD Vasallen AB.

Vasallen har sedan slutet av 1990-talet haft Riksdagens uppdrag att omvandla fd. försvarsområden till bostadsområden och kommersiella miljöer. Uppdraget bedöms vara slutfört inom kort och då ska verksamheten i enlighet med uppdraget avvecklas. Bakgrunden till styrelsens beslut om att gå ut till försäljning under 2011 är det gynnsamma marknadsläget i kombination med den intressanta projektportfölj Vasallens har idag.

Vasallen har utsett Pangea Property Partners till finansiell rådgivare.

Fakta om Vasallen (bokslut 2010):

- Resultatet efter skatt: 472 Mkr
- Nettoomsättning: 255 Mkr
- Kontrakterad årshyra: 120 Mkr
- Marknadsvärde fastigheter: 1 402 Mkr
- Markyta: 561 hektar
- Exploaterbar mark för bostäder: 600 000 BTA
- Lokalarea: 435 000 kvm
- Vasallen har fastigheter i Östersund, Sollefteå, Kristinehamn, Strängnäs, Vaxholm, Södertälje, Borås, Visby och Karlskrona

För mer information besök www.vasallen.se eller kontakta:
Charlotte Axelsson, styrelseordförande, 070-885 10 00
Håkan Steinbüchel, VD Vasallen AB, 019-764 86 01, 073-094 94 30