Ny VD i Vasallen AB

Håkan Steinbüchel har utsetts till ny VD i Vasallen AB. Han efterträder Jan-Peter Jonsson som går i pension vid årsskiftet.

Vasallen är ett statligt bolag med uppdrag att utveckla nedlagda regementen och andra försvarsfastigheter till levande stadsdelar med nya verksamheter. Efter omvandlingen säljs fastigheterna på kommersiella villkor. Avgående VD Jan-Peter Jonsson var med och bildade bolaget 1997. Sedan dess har Vasallen tagit över utvecklingen av 24 anläggningar i hela landet. Av dessa är hittills 10 sålda. Totalt har Vasallen investerat ca 2,5 miljarder kr i fastigheterna. Håkan Steinbüchel är 47 år och har tidigare varit verksam i ledningen för fastighetsbolaget Hufuvudstaden i Stockholm, bland annat som VD för NK. Han har också varit VD för Skavsta respektive Örebro flygplats vilket gett erfarenhet av samverkan med kommuner och andra myndigheter. – Vi är mycket nöjda med rekryteringen, säger Sten Olsson, ordförande i Vasallen AB. – Håkan Steinbüchel har de rätta förutsättningarna för att leda det framgångsrika arbete som Vasallen uträttar idag och det utvecklingsarbete som ligger framför oss. Håkan Steinbüchel tillträder som VD den 1 januari 2006. – Jag ser fram emot att arbeta i Vasallen som är ett välskött bolag med ett intressant uppdrag och en tilltalande värdegrund, säger Håkan Steinbüchel. – Vasallen har också bevisat att de har en bärande affärsidé då de under de senaste åren har tagit flera anläggningar genom hela processen från köp till försäljning.