Vasallen delar ut 750 Mkr

Vasallens styrelse har beslutat att föreslå årsstämman en rekordstor utdelning om 750 Mkr. Bakgrunden är att Vasallen gjorde ett mycket starkt resultat under 2010 med bland annat framgångsrika försäljningar av ett antal färdigutvecklade projekt.

Vasallens affärsidé är att driva utvecklingsprojekt, från köp till försäljning, på tillväxtorter i Sverige. I portföljen finns för närvarande 435 000 kvm lokaler och 700 000 BTA byggrätter för i huvudsak bostäder.

Sedan bolaget startade 1997 har 2 400 Mkr delats ut till ägaren, utöver den nu aktuella utdelningen om 750 Mkr.

- Det är jätteroligt att få leverera en sådan här utdelning till ägaren. Det är ett bevis på att vi har en stark affärsidé och är väl rustade att genomföra den, säger Håkan Steinbüchel, VD Vasallen AB.

Trots den stora utdelningen är Vasallens finansiella styrka fortfarande god.

- Vi har många intressanta projekt kvar i portföljen där vi ser att vi kan skapa stora värden med vårt utvecklingsarbete. Bland annat håller vi på med mycket spännande bostadsprojekt i Vaxholm, Borås och Strängnäs.

Vasallens årsstämma äger rum den 27 april.

Håkan Steinbüchel, VD, Vasallen AB, 019-764 86 01, 073-094 94 30

Vasallen är ett fastighetsutvecklingsbolag som driver utvecklingsprojekt på nio orter i Sverige. I portföljen finns befintliga fastigheter med en sammanlagd lokalyta om 435 000 kvm samt möjlighet till 700 000 BTA byggrätter, främst för bostäder. Vasallen ägs av staten men tillgångarna i bolaget är ute till försäljning under 2011.