Vasallen säljer fastigheter till Peab

Vasallen har tecknat avtal med Peab om försäljning av bolagets fastigheter i Karlskrona, Borås, Visby och Södertälje. Totalt omfattar försäljningen 135 000 kvm lokalarea med kontrakterad hyra om 50 Mkr samt byggrätter om cirka 360 000 kvm bruttoarea.

-         Det här har varit en lönsam affär för våra ägare, vilket självklart är glädjande. För oss är det också väldigt viktigt att fastigheterna i och med affären får en ny stark ägare som fortsätter att utveckla beståndet enligt den plan som vi har stakat ut tillsammans med kommuner och lokalt näringsliv, säger Håkan Steinbüchel, VD för Vasallen.

I början av 2011 beslutade Vasallens styrelse att påbörja ett försäljningsarbete då det ursprungliga uppdraget att omvandla nedlagda försvarsfastigheter började bli slutfört. Efter affären med Peab har Vasallen kvar 250 000 kvm lokalarea med kontrakterad hyra om ca 65 Mkr samt byggrätter om ca 360 000 kvm bruttoarea.

-          Vi har spännande projekt på flera orter, bland annat i Vaxholm och i Strängnäs där vi nu detaljplanerar för bostäder, fortsätter Håkan Steinbüchel.

Tillträdet sker den 1 juli 2012.

Pangea Property Partners har varit finansiell rådgivare åt Vasallen vid försäljningen.

För mera information:

Håkan Steinbüchel, VD, Vasallen AB, tel +46-730-94 94 30