Vänersborgaren och Vänersborg Just Nu slås ihop till en tidning

Report this content

Den 2 februari kommer första numret av Vänersborgaren - i ny tappning. Vänersborgaren och Vänersborg Just Nu slås ihop till en tidning med veckoutgivning. Västkustmedia AB har förvärvat majoriteten (91 procent) i gratistidningsföretaget Vänersborgaren. De gamla ägarna - Marknadsidentitet AB (MID)- kommer att äga nio procent. Ansvarig utgivare för tidningen blir Håkan Lind, som också är en av delägarna i MID.

Vänersborgaren har i sin tur förvärvat utgivningsbeviset för Vänersborg Just Nu och tidningen kommer att inkorporeras i Vänersborgaren.Under det första utgivningsåret kommer också Melleruds Nyheter att vara delägare i bolaget som ger ut Vänersborgaren. Verkställande direktör i det nybildade bolaget blir Lennart Larsson.

-Sammanslagningen genomförs inte minst med tanke på annonsörerna. Vi tror att två lokala gratistidningar med samma spridningsområde och samma syfte kommer att bli en för mycket. Vi hoppas också att tidningen ska bli ett starkt alternativ till direktreklam, kommenterar Tommy Hermansson, vd Västkustmedia AB.

Även i Trollhättan kommer det att etableras en ny veckoutgiven gratistidning. I mars planeras första numret och också denna tidning kommer att ledas av Lennart Larsson. Stommen av personalen kommer att hämtas från specialtidnings-gruppen inom Västkustmedia. Namnet på den nya tidningen är inte klart ännu.

Annonsproduktionen för gratistidningarna i Vänersborg och Trollhättan kommer att skötas av Annonsproduktion Väst AB, ett bolag inom Mediabolaget Västkusten.

För ytterligare information, kontakta:
Tommy Hermansson, 0522-99 000 eller 0703-85 8011

Västkustmedia AB är en del av Mediabolaget Västkusten, ett affärsområde inom Stampen-gruppen, med utgivning av lokaltidningar på Västkusten och i Halland. I Mediabolaget Västkusten ingår också Mediabolaget i Halland. Fem morgontidningar (Bohusläningen, TTELA, Strömstads Tidning, Hallandsposten och Hallands Nyheter) med en sammanlagd upplaga på 130,000 ex. ingår i Mediabolaget Västkusten, som tillsammans med övrig medieverksamhet, omsätter 0,6 miljard kr.

Stampen-gruppen är en snabbt växande mediekoncern som idag är en av Sveriges största ägare av dagstidningar. I Stampen-gruppen ingår också digitala medier, tryckerier, distributionsbolag och gratistidningar.
Stampen omsätter över 5 miljarder kronor.
www.stampen.com

Taggar: