Bränslecellsbilar trotsade den skandinaviska vintern

Report this content

De första resultaten från vinterns tester med vätgasdrivna bränslecellsbilar i Skandinavien visar en tillfredsställande driftsstabilitet utan påverkan av det kalla klimatet.

Under sex månader har bilar från Daimler, Hyundai och Think kört sammanlagt 62 500 kilometer och tankats med 750 kilo vätgas. Bilarna har använts till vardags av förare i Norge och Danmark, både för korta och långa resor. Temperaturen gick ibland ner till -20 grader, men varken detta eller längre tids parkering gav förarna några problem med bilarna. En full tank med vätgas räcker upp till 500 km och tiden för att fylla på låg konstant under fyra minuter.

I november 2011 öppnade projektet H2moves Scandinavia en storskalig tankstation i Oslo och påbörjade samtidigt demonstrationen av bränslecellsbilar i Oslo och Köpenhamn. Resultatet från de första sex månaderna finns i en offentlig rapport.

H2moves Scandinavia stöttas av EU-programmet Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking, norska Transnova samt det danska EUDP (Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram). Projektet fortsätter att löpa under resten av 2012 och ytterligare resultat kommer att presenteras i början av 2013.

Martin Svensson

Project Manager Communication

Vätgas Sverige

martin.svensson@vatgas.se

Vätgas Sverige är ett partnerskap som arbetar för att underlätta en introduktion av vätgas och bränsleceller i samhället. Medlemmar och finansiärer kommer från näringsliv, institut, kommuner, regioner, nationella myndigheter och föreningar. Verksamheten bedrivs i form av en ideell förening och består av en styrelse, ett kansli och ett femtiotal medlemmar.

Vår syn på vätgasens roll som energibärare är balanserad och långsiktig. Vi ser att vätgas- och bränslecellsområdet nu utvecklas mycket starkt och tillsammans med andra energitekniker kommer det möjliggöra framtidens mer hållbara och effektiva energiförsörjning.

Taggar:

Snabbfakta

Resultat i siffror H2moves Scandinavia november 2011 till april 2012: • 19 elbilar med bränsleceller: 10 Mercedes B-Class F-CELL 4 Hyundai ix35 FCEV 5 TH!NK City Hydrogen • 62 500 körda km • Fordonens tillgänglighet: 99-100% • 360 tankningar, totalt 750 kg vätgas • Tanktid: max 4 minuter, • Projektets egen station i Oslo var tillgänglig 96% av tiden. Vid de tillfällen då den inte fungerade kunde problemet i de flesta fall lösas inom en halvtimme. • Ingen bristande säkerhet uppstod under perioden.