Katarina Pelin, Malmö stad, får det första Hydrogen Award

Report this content

För första gången har utmärkelsen Hydrogen Award delats ut. Priset delades ut den 12 juni i samband med Skånes energiting och arrangörerna bakom initiativet är branschorganisationen Vätgas Sverige och nätverket H2Skåne. Vinnaren är Malmö stads miljöförvaltningsdirektör Katarina Pelin.

Vätgas och bränsleceller ger stora möjligheter att minska utsläppen av växthusgaser, till exempel från fordon. Tekniken kan även komplettera produktion av förnybar energi, som vind och sol, genom att fungera som energilager vid överproduktion. För att introducera nya tekniker i ett samhälle krävs intelligens, mod och uthållighet. Man måste förstå tekniken och sammanhangen där den kan användas. Man måste ha mod att våga ta beslut och uthållighet att orka kämpa, även när utvecklingen går långsamt. Juryn, som består av representanter från Lunds universitet, Grontmij, H2Skåne och Vätgas Sverige, sökte en person eller organisation som uppfyller dessa kriterier. De fann att Katarina Pelin, som har medverkat till att sjösätta flera stora samarbeten och projekt i region Skåne och har även suttit i Vätgas Sveriges styrelse, är en värdig mottagare av denna första utgåva av Hydrogen Award. Hon har genom sitt arbete fått upp vätgas och bränsleceller på energiagendan i såväl Skåne som nationellt.

För mer information om vätgas och bränsleceller och hur tekniken passar in i ett hållbart energisystem, besök gärna www.vatgas.se eller www.h2skane.se.

Vätgas Sverige är ett partnerskap som främjar användningen av vätgas och bränsleceller i ett mer hållbart energisystem.  Våra medlemmar och finansiärer finns bland näringsliv, institut, kommuner, regioner, nationella myndigheter, högskolor och föreningar. Vill du prenumerera på vårt nyhetsbrev meddela oss på info@vatgas.se

Taggar: