Chris-Craft Corsair kör om med nästa generations V8

Motorbåtstillverkaren Chris-Craft ger en av sina mest klassiska modeller, Corsair, en rejäl kraftinjektion. 2013 års modell av Corsair 25 utrustas med Volvos nästa generations V8-motorer, V8-380, vilket ger båten en betydligt mer kraftfull och samtidigt tystare och mjukare upplevelse med mindre miljöpåverkan. Corsair 25 och även styrasyster Corsair 28 får fler funktions- och ansiktslyftningar inför 2013.

- Med den nya generationens Volvo Penta V8-motorn har Chris-Craft Corsair 25 utvecklats till ett riktigt kraftpaket och är garanterat en av de allra snabbaste båtarna bland 25-fotarna i premiumbåtklassen. Men till skillnad från sina klasskamrater klyver Chris-Craft Corsair vattenytan i en våldsam fart utan att behöva kompromissa med miljön. Den nya motorn med duopropdrev levererar avsevärt högre acceleration och fart med lägre bränsleförbrukning, avgasutsläpp och motorljud, förklarar Göran Andersson, säljare på Chris-Crafts generalagent Vått.

Den nya kraftfulla sexlitersmotorn på 380 hästkrafter är kompakt och lätt. Den är cirka 100 kilo lättare jämfört med andra motorer i den här effektklassen, vilket ger ett fördelaktigt vikt- och effektförhållande. Motorn är utrustad med så kallad VVT-teknik (Variable Valve Timing) som optimerar vridmomentet vid låga varvtal och maximerar effektuttaget vid höga varvtal. Det resulterar i snabbare acceleration och högre maxfart samt en jämnare och bättre respons i mellanregistret. Samtidigt är V8-380 mycket robust, tystlåten och drar både mindre bränsle och olja tack vare intelligent bränsleinsprutning och motorstyrning. Och den nya katalysatorlösningen ger mycket lägre avgasutsläpp.

De nya årsmodellerna av både Corsair 25 och Corsair 28 drivs också med nästa generations EVC-system (Electronic Vessel Control) som ger en kraftigt förbättrad motorstyrning, kontroll, säkerhet och körupplevelse. E-key är standard och integrerad autopilot och joystickkörning kan väljas till. De ergonomisk utformade reglagen ger manövrering med fingertoppskänsla och med inbyggda knappar i reglaget får man snabb tillgång till funktioner som Power Trim Assistant, Tow Mode och Single Lever Control. Med en integrerad färddatorfunktion får man även exakt bränslekontroll, optimal körekonomi och minimal miljöpåverkan.

Andra funktions- och ansiktslyft på både Corsair 25 och Corsair 28 märks i sittbrunnen, på däcket och badbryggan, liksom vid instrumenteringen och stolarna (som kan beställas med elektrisk styrning). Till exempel har färgskalan breddats med de nya metallicfärgerna Black Sapphire, Cashmere och Montego Blue och de vackert snidade och teakbaserade fördäcken, luckorna, däck- och handräckena kan nu erbjudas med handlackning av oöverträffad kvalitet och lyster.

- Bland nyheterna är att du nu kan få inte mindre än tio lager teaklack på fördäcket samt däck- och handräcken, upplyser Göran Andersson.

Chris-Craft Corsair 25 och Corsair 28 visas idag på mässan Allt för sjön, i Våtts monter A29:21.

För mer information om och bilder, läs mer på:

Chris-Craft Corsair 25 >>

Chris-Craft Corsair 28 >>

Volvo Penta V-380 >>

Vått (f.d. Gulves Stockholm) är med 1800 kvadratmeters showroom, i Stockholmsförorten Älvsjö, ett av Nordens största försäljningsställen för motorbåtar. Företaget säljer flera av världens mest exklusiva motorbåtsmärken och är generalagent för bland annat Chris-Craft, Pursuit, Tiara och Boston Whaler i Sverige. Även Riva och Baja ingår i sortimentet samt enstaka exklusiva bilmodeller med smala produktionsserier från Mercedes-Benz och Porsche. Under 2010 blev Vått Pursuits och Chris-Crafts största handlare utanför USA. Företaget startade 2004 samt ägs och drivs av bröderna Mats och Lars Andersson. Läs mer på: www.vatt.se